
Evenemang

Lunch & Learn | SBTA Connected
LUNCH & LEARN | 5 mars 2025
Bästa medlem i Svenska Affärsreseföreningen, SBTA
Som en del av vårt engagemang för att utöka branschkunskapen och introducera innovativa mobilitets-lösningar på den svenska marknaden, är vi glada att bjuda in dig till en unik "SBTA Connected" Lunch i Stockholm.
Träffa oss den 5 mars på restaurant NOI (Nobis Hotel) i deras Chambre Séparée på en mycket engagerande 90 minuters arbetslunch där Uber for Business kommer att presentera och vilja diskutera sina tjänster för den Svenska marknaden medans vi njuter av en trevlig lunch tillsammans. Vi välkomnar dig som är Travel & Manager, Inköpschef och HR ansvarig, att anmäla sig till denna spännande och insiktsfulla diskussion.
Vårt mål är att bättre förstå marknadens och era behov, utforska potentiella utmaningar och höra direkt från er som känner den lokala marknaden bäst.
Vi på SBTA ser fram emot att träffa dig och Uber for Business tillsammans för att kunna utveckla vår kunskap kring mobilitets-upplevelser.
Varmt välkommen
Fredrik Hermelin
General Manager, SBTA
&
Friso Kok
Sales Lead Northern & Eastern Europe
Uber for Business

Nordic Business Travel Summit 2025
Nordic Business Travel Summit is an annual event that gathers buyers and suppliers of business travel and meetings & events industry across the region. The 2025 Summit will offer an unparalleled opportunity to meet with the Nordics when the Danish, Finnish, Norwegian, and Swedish Business Travel Associations come together for two days of education and networking.
Our goal is to Inspire, Challenge and Inform, and at the NBTS25 you will get a taste of what's coming and what you need to prepare for. We put a real Nordic touch to the content, and the combination of networking, information, and the possibility to exchange experiences with your colleagues, peers and inspiring suppliers in the industry makes NBTS 2025 a unique platform for knowledge and development.
We'd like to introduce you to the wonderful Aurélie Krau. She'll be moderating Nordic Business Summit 2025 and introducing our fantastic lineup of speakers. Aurélie has garnered a reputation as a change-maker in the business travel industry.
She's a regular keynote speaker and has worked with some of the biggest companies in the space, including American Express and the Global Business Travel Association. She was also included in the Buying Business Travel Hotlist in 2023 for her advocacy of the "work from anywhere" philosophy.
So rest assured you're in safe hands!
If you haven't booked yet, get your tickets here: https://lnkd.in/dm73kGrS

Framtidens möten och AI
Blocka kalendern för detta spännande event
Preliminär tid för kommande event arrangerat av SBTA ÖST

Årsmöte med Sveriges Affärsreseförening, SBTA
Agenda:
14:00 14:30 | Vi välkomnar nya medlemmar
14:30 - 15:00 | Kaffe & Fika Mingel
15:00 | SBTA Årsmöte startar
GM Presentation och Omröstning + Ekonomi + Gästtalare
16:30 | SBTA Årsmöte avslutas
16:30 – 17:00 Mingel med bubbel
17:00 – 19:00 | Resebranschens vårmöte
SRF och kvällens program handlar om att föra Sverige framåt och öka tillgängligheten och
attraktionskraften för Sverige som besöksland, tillväxtland och ledare inom grönomställning.
19:00 – 21:00 | Middag och kvällsevent
13 maj - Årsmöte med Sveriges Affärsreseförening, SBTA på Näringslivets Hus.
Blocka datum. Program kommer under februari.

Fundamentals of Business Travel Management (Nordic Edition)
2024 års kurs en succé
Det var ett fantastiskt gäng som gick kursen Fundamentals of Business Travel Management (Nordic Edition) med oss på Nordic Business Travel Associations. 25 personer avslutade med bravur och kan känna sig mycket nöjda med väl utförd kurs.
Vi frågade deltagarna hur dom tyckte om material, utbud och ledning och svaret blev överväldigande
Läs Satisfaction Survey rapporten här.
Fundamentals Travel Management (Nordic Edition) | 6-7 oktober 2025
Nu kan du boka din plats på 2025 års 2-dagars kurs inRadisson Blu Arlandia Hotel.
I programmet inkluderar vi:
2 dagars utbildning sammanlagt 16 timmar
Övernattning i singelrum,
2 luncher,
1 middag
Allt kursmaterial.
Plus massor med tid att lära känna kursdeltagarna från hela norden.
Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program
Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.
Vi kör utbildningen som en 2 dagars utbildning med övernattning och middag
Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.
Kursen innehåller:
Översikt över Travel Management
Resepolicy
Skapa en tjänstemodell
Strategic Sourcing / Supplier Management
Reseteknologins grunder
Data & Analysverktyg/Mäta framgång.
Risk Management och konsekvensanalys
Nordisk produktionsinnehåll:
Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback InternationalYtterligare värde:
Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.
Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering
Kostnad för kursdeltagande:
Som medlem i en av våra nordiska affärsreseföreningar kostar utbildningen -
4 720 SEK ex. momsÄr du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
6 080 SEK ex. momsBegränsat antal deltagare (nordiskt) 20
Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska
Modulerna
Modul 1: Översikt över Travel Management
Modul 2: Resepolicy
Modul 3: Skapa en tydlig affärsmodell
Modul 4: Strategist inköp / Leverantörsprogram
Modul 5: Teknik för affäresebranschen
Modul 6: Data och analys / Hur mäter vi framgång
Modul 7: Risk Management
Vad du kan förvänta dig av utbildningen:
Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. Våra två dagar tillsammans är engagerande sessioner som kombinerar föreläsningar och diskussioner. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett diplom. Eleverna måste delta i hela utbildningen 6 & 7 oktober 2025
Dag 1 Start: 10:00 - 18:00 | Gemensam Lunch & middag inkluderad
Dag 2 Start 08:00 - 16:00 | Gemensam Lunch inkluderad
Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
Fredrik, Sari, Jens, & Carl

SBTA Öst - Julgrötfrukost
SBTA Öst bjuder in till traditionsenlig julgrötfrukost och spännande gästföreläsare
Blocka kalendern för detta fina event i Stockholmstrakten.

Möten & Event på Kista Mässan
Varför är det så svårt att skapa ett strategiskt mötes & eventprogram?
I mer än 14 år har jag arbetat inom Mötes & Event industrin, operativt och kommersiellt. Mitt favoritämne har varit Strategisk Möteshantering för mellanstora till stora företag. Trots att strategin är väldokumenterad, fördelarna överväger nackdelarna i teorin så är det fortfarande mötes & event transaktionerna hos företagen som hamnar utanför. Varför blir det så?
Dag 2 - 20 Feb
14:30-15:00
Kunskapsscenen
Möten & Event

Afterwork - Kickstart 2025
Nu kickstartar vi affärsrese- och eventåret 2025 med ett fantastiskt "After Work"-event med temat Möten, Incentives & Event fyllt med musik, inspiration och härliga branschkollegor.
Sveriges Affärsreseförening (SBTA) i samarbete med Kastanj Collection, Nobis Hospitality Group, Uber for Business och Sweden Entertainment Group bjuder in dig den 4 februari till det underbara Miss Clara by Nobis.
Kvällens program innehåller: Intervjuer och korta presentationer kring Möten, Event och Incentive -resor. Vilka måsten gäller för mötesinköpare under 2025
Dörrarna öppnas till eleganta Miss Clara, där vi kan njuta av lättare förtäring, kalla drycker och skön musik.Vi startar kl. 17:30 och avslutar vårt program kl. 20:00, men stanna gärna kvar och fortsätt kvällen tillsammans med oss.
Välkommen!
Välkommen önskar:
Sveriges Affärsreseförening, SBTA
Kastanj Collection
Nobis Hospitality Group
Sweden Entertainment Group
Uber For Business
Invite People

Julgröt-frukost med SBTA VÄST, Elite Hotels & Event Logic
Varmt välkommen till SBTA Västs årliga grötfrukost tillsammans med Elite Hotels of Sweden & Event Logic!
Ett spännande och hektiskt år har kommit till avslut och det är dags att varva ner och njuta av familj och vänner. Reflektera på året med en mysig grötfrukost. För oss på Sveriges Affärsreseförening, SBTA har vi fyllt 40 år och kanske haft ett av våra mest intressanta år på länge:
Fantastisk tillväxt av medlemmar, en teknisk revolution inom affärsresebranschen, full omstrukturering av SAS, nya distributionskanaler för både flyg och tåg. Omsättningen för affärsresor ökar, medan inrikestrafiken minskar. Krig i världen, naturkatastrofer och mycket mer.
Vi har ett begränsat antal platser så missa inte chansen och anmäl er idag.
AGENDA:
07:30 - 08:30 - Vi bjuder på en härlig grötfrukost på Elite Plaza Hotel
08:30 - 09:00 - Föreläsning av Erik Mattsson / MySpeaker
09:00 - 09:30 - Sammanfattning av SBTAs år som gått och lite blickar in i 2025
Vi välkomnar föreläsare Erik Mattsson, som har en ovanlig förmåga att kombinera humor med stort allvar. Det är roligt och pedagogiskt. Fokus ligger alltid på hur:et och vad man kan göra för utveckla sin kommunikation. För detta är humorn hans främsta verktyg. Bland publikkommentarerna finns ”jag skrattade så att jag grät”, ”World Class!” och ”efter 10 minuter förstod jag att han faktiskt talade om mig”.
Erik Mattsson är författare till flera böcker och föreläser med fokus på mellanmänsklig interaktion – och hur vi kan bli bättre på att kommunicera. Erik utbildar i bemötande, presentationsteknik och mötesledning. Sedan många år håller Erik i en doktorandkurs i populärvetenskaplig presentationsteknik på Chalmers och är kursledare i presentation och framförande hos Advokatsamfundet. Utöver detta har Erik en examen i statsvetenskap med matematik, fysik, retorik och ekonomisk historia från Uppsala Universitet.
Varmt välkomna att delta och bli riktigt inspirerade!
Vi har ett begränsat antal platser och det är först till kvarn som gäller.
SBTA Väst
Vill du lära dig med om SBTA klicka här

Julgröt-frukost med SBTA Syd
Varmt välkomna till vår årliga julgröt-frukost med SBTA Syd.
Ett spännande och hektiskt år har kommit till avslut och det är dags att varva ner och njuta av familj och vänner.
Reflektera på året som gått. För oss på Sveriges Affärsreseförening, SBTA har vi fyllt 40 år och kanske haft ett av våra mest intressanta år på länge. Tillväxt av medlemmar, en teknisk revolution, full omstrukturering av SAS, Nya distributionskanaler för både flyg och tåg. Omsättningen för affärsresor ökar, medan inrikestrafiken minskar. Krig i världen, naturkatastrofer och vardagen för en Travel Manager blir mer och mer komplex.
Vi summerar året tillsammans med er i nära samarbete med Hotel Noble House, Malmö
Varmt välkomna till Julgröt-frukost med oss:
Anna, Ulrika, Nathalie, Cecilia, Anders, Magnus, Ola, Carsten & Fredrik
Malmö, där vinden viner, firar vi jul med ljus som skiner. Från torget hörs sång och skratt, julens glädje, natt som dag. 🎄✨
Sveriges Affärsreseföreninig, SBTA önskar er alla en fridfull december och en riktigt god jul.
Fredrik

SBTA ÖSTs julgröt-frukost med Kairos Future & föreläsning om Beteenden | Trender | AI
Varmt välkomna till vår årliga julgröt-frukost med SBTA ÖST.
Ett spännande och hektiskt år har kommit till avslut och det är dags att varva ner och njuta av familj och vänner. Reflektera på året som gått. För oss på Sveriges Affärsreseförening, SBTA har vi fyllt 40 år och kanske haft ett av våra mest intressanta år på länge. Tillväxt av medlemmar, en teknisk revolution, full omstrukturering av SAS, Nya distributionskanaler för både flyg och tåg. Omsättningen för affärsresor ökar, medan inrikestrafiken minskar. Krig i världen, naturkatastrofer och mycket mer.
Vi summerar året tillsammans med er.
AGENDA:
07:30 - 08:00
Vi bjuder på en julgröt-frukost på Scandic Hotel Grand Central (eventvåning Acoustic)
08:00 - 09:00
Föreläsning av Anna-Paula Jonsson / Kairos Future
09:00 - 09:30
Sammanfattning av SBTAs år som gått och lite blickar in i 2025
SBTA Öst bjuder in Kairos Future
Kairos Future är ett internationellt konsult- och forskningsföretag som hjälper företag och organisationer att förstå och forma sin framtid. “Deras vision är en värld där alla sätter framtiden först”.
Vi välkomnar föreläsare Anna-Paula Jonsson, är en ledande framtidsstrateg och senior konsult på Kairos Future. Med en passion för besöksnäring, resande och socialt hållbar utveckling, tar Anna-Paula med sig en rik erfarenhet från internationella projekt inom stadsutveckling, arkitektur och urbanism.
Anna-Paula har en imponerande akademisk bakgrund med en kandidatexamen i internationella relationer från Rio de Janeiro, en masterexamen i internationell utveckling från London School of Economics, och en licentiatexamen inom planering och beslutsanalys från KTH. Hennes djupa insikter och globala perspektiv gör henne till en eftertraktad talare och rådgivare.
På denna föreläsning, kommer Anna-Paula att dyka djupt in i de senaste trenderna inom resebranschen.
Hon kommer att dela med sig av vad dagens resenärer verkligen förväntar sig av sina upplevelser och hur artificiell intelligens revolutionerar både resande och affärsutveckling. Missa inte denna unika möjlighet att få en inblick i framtidens reseupplevelser och de teknologiska innovationer som formar branschen.
Varmt välkomna att delta och bli riktigt inspirerade!
För SBTAs medlemmar är denna frukost gratis:
Vi ramar in denna julinspirerade frukost tillsammans på bästa sätt och vi välkomnar företag och att medlemmar bjuder med kollegor och andra företag. För dig som SBTA medlem är denna grötfrukost kostnadsfri, men för “Icke medlemmar” debiterar vi 350 SEK.
Varmt välkomna till SBTA ÖSTs julgröt-frukost på Scandic Grand Central
SBTA Öst
Ulrika, Laila, Katarina, Annelie, Marlene, Pernilla & Fredrik
Årets julgröt-frukost görs möjlig i samarbete med Scandic Hotels - Medlem i Sveriges Affärsreseförening, SBTA

Webinar with MEP Jan-Christoph Oetjen on Sustainability in Business Travel
Anmäl dig till ett exklusivt BT4Europe-webinarium om *Hållbarhet inom affärsresor* med Jan-Christoph Oetjen, som tillsammans med våra fantastiska representanter Angela Lille, Patrick W. Diemer som utforskar sätt att främja hållbara metoder inom vår bransch.
Varför delta i detta exklusiva event ?
Vi ger dig insikter i EU:s agenda 2024-2029 för att minska transportutsläppen, visionen för konkurrenskraftig grön tillväxt och framtiden för multimodal biljettförsäljning (Tåg+Flyg, miljövänliga affärsresor över hela Europa och världen.
Datum:
📅 Datum: 2 december 2024
⏰ Tid: 13:45 - 14:45 CET
📍 Plats: TEAMS
Språk: Engelska
Missa inte denna chans att ligga steget före policyförändringar och engagera dig med ledare inom hållbara reselösningar.
Talare

Travel News Market
INBJUDAN TILL FRUKOSTFÖRELÄSNING;
Bästa affärsrese- och mötesinköpare, medlemmar i Sveriges Affärsreseförening (SBTA),
En av årets höjdpunkter är när Travel News Market i Stockholm öppnar sina dörrar.
Här möts branschkollegor, inköpare och beslutsfattare för att dela erfarenheter, kunskap och uppdaterade tjänster. För oss på Sveriges Affärsreseförening (SBTA) har det blivit en tradition att tillsammans med Travel News Market bjuda in till en frukost med föreläsning. I år blir det extra spännande med många nyheter, utmaningar och förändringar som vår bransch står inför. Bland annat kommer vi att prata om:
Frukost startar 08:00
Föreläsning startar 09:00
SAS nya inrikes flygnätverk
Svenska tågoperatörers utmaningar
Kravet på näringslivet
Besöksnäringens största risker
Sverige blir alltmer svårtillgängligt. Vad gör ni för att anpassa er?
Vi är också glada över att få arbeta med branschens bästa inom ett av våra fokusområden: möten.
Möten driver affärsresandet och mötet mellan personer skapar ofta det största värdet för varför vi reser.
Tillsammans med Svenska Mötens vd Michael Schüller kommer vi att belysa de senaste trenderna och utmaningarna, samt vad du som mötesinköpare kan tänka på för att skapa rätt förutsättningar för dina affärsresor och möten.
Vi kommer beröra vikten av möteskulturen, hållbarhet, inkludering, säkerhet och effektivitet. Vi ser fram emot att träffa er och dela dessa insikter!
Värdet av affärsresor och möten behöver inte bara bevisa ekonomiska fördelar utan är kopplat till
medarbetarnas tillfredsställelse och samhället i stort.
Välkomna!
Fredrik Hermelin, General Manager
Sveriges Affärsreseförening (SBTA) i samarbete med Svenska Möten

Näringsliv & Besöksnäring möte i Östersund
Varmt välkommen till ett frukostmöte den 14 november kl. 07:30 - 10:00 på Storsjöteatern i Östersund.
Vi belyser vikten av inrikestrafiken och varför samtliga transportsätt är viktiga för vår region. Hur kan vi säkerställa en fortsatt stark tillväxt i en redan existerande internationell region? Hur kan Åre & Östersund bli en av Norra Sveriges knutpunkter inom mötes & besöksnäringen?
Goda kommunikationer en konkurrensfaktor
Det är i norra Sverige som tillväxten sker. Stora gröna investeringar skapar komplement till ett redan existerande internationellt näringsliv. Sveriges Affärsreseförening, SBT bjuder in näringsliv och besöksnäring i Östersund, Åre, Jämtland för att tydliggöra vad vi står inför när minskat svenskt inrikes-affärsresande håller på att eliminera regionala Sveriges tillväxt och attraktionskraft.
Vad händer i regionerna om vi inte har tillgång till flyg, tåg, vägar och laddningsmöjligheter?
Välkommen till ett konstruktivt möte med Sveriges ledande reseaktörer:
SAS, SJ, Swedavia, Lygg, Flyg Green Fund, Jeal & Co DMC och Svenska Möten där vi får prata om möjligheterna att utveckla tillgängligheten till och från norra Sverige och samtidigt lyssna till några fantastiska presentationer om trender och möjligheter.
Agenda:
07:30 - 08:00
Mingel och frukost
—
08:00 - 08:05
Fredrik Hermelin SBTA välkomnar
08:05 - 08:20
Martin Kotte, SAS - SAS optimerar svenskt inrikesflyg
08:20 - 08:30
Pär Lundgren, Regional Airports - Uppdaterar oss om Flygplatsens arbete
08:30 - 08:40
Susanne Sävenfalk, Fly Green Fund - Hur inkluderar man flyget i en hållbar resepolicy
08:40 - 08:55
Daniel Lerner, SJ - Flera stora satsningar i regionen de kommande åren
Vi fyller på kaffet!
_
09:00 - 09:15
Helene Holmberg, Lygg - “Skippa U-Svängen”
09:15 - 09:30
Michael Schüller, Svenska Möten - Mötestrender
09:35 - 09:50
Fredrik Hermelin, Sveriges Affärsreseförening, SBTA
Vad händer när Sveriges regioner står utan tillväxt, besöksnäring och kommunikation.
09:50 - 10:00
Frågor, Återkoppling avslut.
Varmt välkomna
SBTA Norr med samarbetspartners
Speciellt tack till Jeal & Co, BWH | Hotels i Östersund för möjligheten att genomföra detta event.

GBTA + VDR + Nordic BTAs European Conference 2024
GBTA + VDR Conference 2024 in Partnership with the Nordic Business Travel Associations | Copenhagen

2025 Global Business Travel Forecast - Nordic Webinar
GBTA CWT Global Business Travel Forecast 2025
- The great moderation in pricing is here
The CWT GBTA Global Business Travel Forecast 2025 helps businesses understand forecasted market pricing for airfares, hotel room rates, ground transport and meetings and events. Packed with micro and macroeconomic trends, insights from industry leaders, and in-depth analysis, you’ll be one step ahead of the curve.
Please join us for an exclusive webinar on the forecasted travel pricing with Richard Johnson (Vice President, Global Head of CWT consulting services) to understand how the market prices are going to drive your travel budget in 2025.
The full report can be found on Global Business Travel Forecast | CWT (mycwt.com) where you also will have a 2025 Forecast Calculator with a sanity check of your travel budget for next year and visionary 2040 Report.
Nordic Business Travel Associations
Carl | Fredrik | Jens Sari
Speaker | Richard Johnson – Global Executive Leader
President, Global Head of CWT consulting services, Global Executive Leader Richard Johnson to understand how the market prices are going to drive your travel budget in 2025.
Richard Johnson leads CWT Solutions Group globally. His team is responsible for providing highly customized consulting services to our customers, helping them enjoy the best possible value for their investment in travel.
Richard has been at CWT for just over four and a half years. He joined in Sydney and initially led Solutions Group for the APAC region, based in Australia and then Singapore. He relocated back to the UK to lead EMEA in late 2018 and then, when the pandemic hit in 2020, took on global responsibility. Richard has over ten years in corporate travel consulting and payments. We talk to Rich about his motivations, sustainability and the future of business travel.

Höstevent med SBTA Väst
Bästa SBTA medlemmar
Varmt välkommen till höstens andra event med SBTA Väst. Detta tillfälle kommer vi att få lära mer vad som händer i Göteborg, men också det senaste i branschen. Vi samlas kl 07.30 och bjuds på kaffe/te och smörgås. Vi är mycket stolta att ha Peter Grönberg VD på Göteborg & Co som talare och gäst denna morgon.
Plats: Jacy´z Hotel & Resort
Adress: Drakegatan 10, Göteborg
Agenda:
07.30. Incheckning och frukost
08.00. Välkomna
08.10 Dagens huvudtalare: Peter Grönberg, Göteborg & Co (Tema: Vad är på gång i Destinationen Göteborg?)
09.00 SBTA Nytt - Fredrik Hermelin
09.30 Avslut
Inspiratör
Peter Grönberg är VD för Göteborg & Co, en position han tillträdde i juni 2019.
Han har en bakgrund som civilingenjör och har över 20 års erfarenhet från ledande roller inom tjänsteutveckling och digitalisering. Innan han började på Göteborg & Co arbetade han många år inom Volvokoncernen, där han bland annat ansvarade för företagskultur, mångfaldsfrågor och arbetsgivarvarumärke.
År 2014 blev han utsedd till årets ledarutvecklare av tidningen Chef. Peter kommer att berätta om allt spännande som händer i Göteborg framöver.
Osa senast 8 oktober.
Vänligen uppge ev. specialkost och allergier vid anmälan.
Varmt välkommen
Sveriges Affärsreseförening, SBTA Väst
Camilla, Jenny, Magnus, Mats, Karin, Jessica, Ewa & Fredrik

Travel Managers Middag @ Villa Dahlia
VILLA DAHLIA
Ett kurerat och chict boutiquehotell i lummiga Tegnérlunden, Stockholm. Kliv in i ett familjärt hem genomsyrat av hållbarhet och genuint hantverk, med utsikt över stadens takåsar. Villa Dahlia andas avslappnad elegans och bjuder in till en stämningsfull mötesplats i kvarterets hjärta, där minnen skapas och upplevelser delas.
Villa Dahlia öppnar hösten 2024 och är det tredje hotellet i familjeägda Diplomat Collection, som även inkluderar Hotel Diplomat och Villa Dagmar.

SBTA Syd Höstforum
Varmt välkomna till SBTA Syds Höstforum
Hur kan AI hjälpa oss att bli mer effektiva och kan det leda till 4 dagars arbetsvecka?
Malmö: 24 september
Tid: 08:30 - 10:00
Plats: Quality Hotel - The Mill
Vi har det stora nöjet att presentera ett par fantastiska innovatörer som talare till detta forum.
AGENDA:
Yasemin Arhan Modéer - CEO and Founder at Altitude Meetings, Chairwoman Barnfonden, Honorary Doctor at Faculty of Engineering Lund.
Altitude Meetings fjorton anställda har gått ner i arbetstid och hittills sett goda resultat.
– Vårt ideal kring arbetstid har egentligen ingenting med oss att göra. Den är ett resultat av en över hundraårig kamp som inte är vår….Detta blir en intressant föreläsning och med mycket tankeväckande och innovativa idéer. Vad betyder detta skifte för arbetslivet, familjlen och ekonomin. Länk till artikel i Sydsvenskan
Vår andra inspirerande talare tar oss till framtidens Customer Experience, Travel as Service och en mer effektiv arbetsvardag med hjälp av Artificiell Intelligens (AI).
Evelyn Hamilton - Travel & Hospitality AI and CX Subject Matter Expert / Passenger and Guest Experience Expert. Transcom
Evelyn och teamet på Transcom är experter inom AI och Affärsresebranschen .Huvudidén är att ta redan fantastiska CX och förbättra den med AI. Lösningar delas in i tre kategorier. Autopilot, co-pilot och analys och data. Detta baseras på nivån på insatsen som krävs och det fokus som lösningarna har. Automatiserad översättning, Konversationsanalys talande och konverserande AI-Service Bots
Detta är otroligt intressant och vi följer Evelyn och Transcom nära, som ledande inom affärsresebranschen, flygbolag, kundservice och mycket mer. Kom och lyssna till Evelyns intressanta berättelse.

SBTA Connected - “Travel Managers & Inköpare endast” event.
https://maps.app.goo.gl/KVnRcwPbz2oaQiRb9

Reseindustrin visar vägen till hållbart resande!
Välkommen till SRF:s hållbarhetsseminarium 12 september där vi bjuder på inspiration från företag i branschen om hur de jobbar med hållbarhetsfrågor. Vi har även bjudit in aktörer till en paneldebatt där vi diskuterar flygets klimatpåverkan och vad som krävs för en omställning till fossilfritt flygresande.
Anmälan: Anmäl dig HÄR
SEMINARIEINNEHÅLL:
Inspireras av kollegor i branschen! Vi har bjudit in Tranås Resebyrå, TUI och GBT Amex som genom ”case studies” presenterar hur de driver hållbarhetsarbetet framåt i sina organisationer.
Paneldebatt om hur flygets utsläpp kan minskas och hur vi kan påskynda omställningen till fossilfritt flyg. Experter, politiker och representanter från resebranschen medverkar.
TALARE:
Annika Lignell, TUI:
Beskriver hur världens största reseföretag på område efter område rör sig mot hållbart resande.Anders Bohlin, GBT:
Den ledande globala Travel Management-aktören visar hur man möter kunders behov av resepolicyn och klimatrapportering.Anders Lindén, Tranås Resebyrå:
Vi får ett bevis för att även mindre resebolag kan göra stor skillnad. Tranås Resebyrå fick hållbarhetspriset under Grand Travel Award 2024.Jean-Marie Skoglund, Trafikverket:
Landets främste expert på flygstatistik beskriver svenskt inrikesflygs utveckling de senaste åren i en internationell jämförelse.Magdalena Streijffert, Preem & Christian Janssen, St1:
Två stora flygbränslebolag berättar om vad som krävs av politiken och myndigheter för att kraftig öka tillgången av biojetbränsle.Panel med politiker:
Politiker från flera partier ges möjlighet att kommentera olika förslag från branschen.
Seminariet är kostnadsfritt och öppet för alla.
Först till kvarn gäller! Mer information om innehållet kommer löpande. Anmälan kan göras redan nu via denna LÄNK.

Be empowered by Data
A warm welcome to a unique Nordic Business Travel Association webinar on Data, Real-time statistics and the latest in Travel Analytics.
In collaboration with member company Travelogix, we have the great pleasure of giving you as a Travel Manager, Purchaser or Business Travel Agency insight into what is the very latest in real-time data for the business travel industry.
/Fredrik Hermelin - General Manager SBTA
Date: 2024/09/12
Time: 09:00 - 10:15
Language: Engelska
Länk till Webinar: Teams opens 10 min before the event starts
Our Speakers:
Travelogix:
The Travelogix suite of cloud-based solutions provides TMCs and Travel Managers with immediate, easy access to real-time travel management data, reports and analysis. We make analyzing this data fast, accurate and powerful. We make breakthrough solutions that revolutionize the way TMCs and Travel Managers access, view and use data.
Our software allows Consortia, TMCs and Travel Managers to unlock the value of their data and turn it into a strategic, competitive asset that delivers maximum customer satisfaction and ROI.
It all started with two passionate people. One, a savvy travel business leader with a passion for data, and the other an expert in all things technical. Both were obsessed with solving complex problems in aggregating, consolidating, normalising, cleansing and visualising data for the travel industry. These were, and still are, the fundamental ingredients of Travelogix.
Speaker | Chris Lewis – Founder & CEO
Chris founded Travelogix in 2011 after 18 years’ experience in business travel and travel technology management with various multinationals including Navigant, American Express and Micros Systems. The vision was to build a system that would automate the collection of data from the multitude of platforms used by a TMC and centralise that data into a dedicated reporting platform where the TMC and their clients could analyse real-time data in a simple, intuitive and interactive browser based platform.
Chris outlined his vision to Gary and they set about building the platform. In 2013 their vision was realised when Travelogix launched with their first clients and have never looked back.

After Work med SBTA Väst
Varmt välkommen på After Work med SBTA Väst.
I samarbete med Strömma Turism & Sjöfart har SBTA Väst fått möjlighet och åka ut med Paddanbåten tisdagen den 3 september. Samtidigt som vi upplever Göteborgs kanaler och vatten kickar vi igång hösten och blickar fram emot kommande aktiviteter och vad som är på gång inom SBTA världen. På båtturen nätverkar vi och umgås innan vi slutligen lägger till vid Feskekôrkan. Där bjuds vi på något svalkande samtidigt som vi får höra vad som händer i de nyrenoverade lokalerna. Riktigt spännande.
Var och när:
Samling sker utanför Pressbyrån på Drottningtorget klockan 16:50.
Slutstation blir vid Feskekôrkan och vi beräknas vara klara ca kl. 19.00.
OSA senast den 23 augusti.
Vi bjuder på en lättare måltid och dryck. Vänligen meddela allergier.
Ta med en gäst:
Känner du någon som arbetar med resefrågor på annat företag i Väst som skulle ha nytta av att vara med i SBTA så får du gärna bjuda med denne som gäst.
Varmt välkomna!
Camilla, Mats, Karin, Jessica, Ewa, Jenny, Magnus och Fredrik

Exklusivt - En dag på flygplatsen (Malmö Airport) /Anmälan stängd
Anmälan till eventet är stängd
Missa inte chansen att fördjupa dig i flygets spännande värld!
Malmö Airport i samarbete med SBTA bjuder in SBTAs direkta medlemmar - Travel Managers/Inköpare/Rese-samordnare till en intressant eftermiddag på Malmö Airport.
Välkommen till en unik möjlighet att fördjupa dig i flygets spännande värld på Malmö Airport!
Vi har glädjen att bjuda in dig och ditt team till en spännande och informativ eftermiddag på Malmö Airport. Flygplatschef, Nils Funke, kommer att guida er genom flygplatsens visioner och framsteg. Dessutom kommer Swedavias Aviationavdelning att presentera de senaste trenderna inom flygindustrin.
Delta i spännande diskussioner om hållbart resande och utforska hur vi tillsammans kan skapa maximalt värde för våra kunder.
Som kronan på verket får du en exklusiv rundtur bakom kulisserna på Malmö Airport. Missa inte chansen att vara med på denna inspirerande halvdag på Malmö Airport!
Datum: Tisdagen den 3:e September 2024
Plats: Malmö Airport, Terminalvägen 1
Agenda:
13.00 Registrering
13.20 Presentation av Malmö Airport
13.40 Swedavias miljöarbete och hållbart flyg – vad är möjligt idag och i framtiden
14.00 De senaste trenderna inom flygindustrin
14.30 Exklusiv rundtur på Malmö Airport
16.30 Avslutning och möjlighet att handla parfym och godis i Taxfree
Varmt välkomna hälsar
Nils Funke, Flygplatschef Malmö Airport
Tony Hansson, Kommersiell Driftchef
Ulrika Rosén - SBTA Syd

London Business Travel Show Europe 2024
The two-day exhibition and conference have, for 30 years, helped buyers improve, benchmark and establish their travel programmes, and 2024 will be no different!
You can discover what's new in the industry, uncover the latest innovations, meet the broadest range of industry suppliers, learn from the experts and reconnect with colleagues across the show. And have a little fun while you're doing it.
So, what are you waiting for? Celebrate!
#ForTheLoveOfTravel

Secure and fast, virtual payments with AirPlus
Digitalization is transforming the entire travel industry, presenting new challenges for buyers and service providers.
However, it also enables travel companies like yours to rethink booking and billing processes, making them much more efficient.
The digital payment solutions from AirPlus International are tailored to the needs of travel professionals. With methods such as virtual credit cards, you can enjoy all the benefits of the new digital travel world:
• Simplified payment processes
• Increased transparency
• Reduced risk of fraud
• Secured cash flow …
And much more! Don't miss out on this opportunity to learn all the ways you can revolutionize your payment processes with our virtual solutions during our upcoming free webinar on June 11th at 11 am CEST.
Meet the speakers:

Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 4
Fundamentals Travel Management (Nordic Edition)
Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program
Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.
Vi kör utbildningen online via Teams 10 & 24 april samt 7 & 21 maj.
Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.
Kursen innehåller:
Översikt över Travel Management
Resepolicy
Skapa en tjänstemodell
Strategic Sourcing / Supplier Management
Reseteknologins grunder
Data & Analytics /Mäta framgång.
Reseriskhantering
Nordisk produktionsinnehåll:Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback InternationalYtterligare värde:
Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.
Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering
Kostnad för kursdeltagande:Som medlem i en nordisk affärsrese-förening kostar utbildningen -
4 375 SEK inkl. momsÄr du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
5 875 SEK inkl. momsTräningsdatum 10 & 24 april samt 7 & 21 maj
Begränsat antal deltagare (nordiskt) 30
Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska
ModulernaModul 1: Översikt över Travel Management
Modul 2: Resepolicy
Modul 3: Skapa en tjänstemodell
Modul 4: Strategic Sourcing / Vendor Management
Modul 5: Reseteknikens grunder
Modul 6: Data och analys / Mätning av framgång
Modul 7: Reseriskhantering
Vad du kan förvänta dig av utbildningen:
Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. De virtuella klasserna är engagerande sessioner på kameran som kombinerar föreläsningar och diskussioner med fokus på veckomoduler. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett elektroniskt intyg om slutförande via e-post. Eleverna måste delta i varje pass under de fyra sessionerna inklusive veckoperioden den 10 och 24 april och 7 och 21 maj
Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
Fredrik, Sari, Jens, & Carl

SBTA Årsstämma
Sveriges Affärsreseförening, SBTA hälsar dig som medlem varmt välkommen till årsmöte med efterföljande Vårmöte i samarbete med Svenska Resebyrå-föreningen, SRF
Det är åter dags för Sveriges Affärsreseförening, SBTA's årsmöte. Vilket år det har vart med fantastisk tillväxt och utveckling för föreningen. I år har SBTA valt att lägga den ordinarie föreningsstämman i anslutning till Vårmötet, som arrangeras i samarbete med Svenska Resebyråföreningen, SRF. Detta borgar för stor uppslutning. Programmet är högaktuellt med fokus på Sveriges utmaningar inom infrastrukturen och dess påverkan på reseindustrin. Dessutom kommer Ola Rosling (son till Hans Rosling) från Gapminder att ge oss perspektiv på hur världen utvecklats.
Både årsstämman och Vårmötet hålls i Näringslivets Hus på Storgatan 19 i Stockholm.
--
Agenda:
13:00 -13:30
SBTA välkomnar nya medlemmar (Laila Östregård, SBTA Öst)
13:15 - 14:00
SBTA Öppnar dörrarna för tårtkalas med anledning av SBTAs 40 års jubileum
14.00 - 16.00
SBTA Årsmöte i mötesrum "Industrisalen"
Årsmötet inleds kl. 14:00 med formellt årsmöte. På mötet informerar vi om väsentliga och aktuella ämnen
14:00 – 14:10
General Manager Hälsar Varmt välkomna till Årsmöte 2024. Höjdpunkter från 2023/2024
14:10 – 15:00
SBTA Ordförande Mats Lagerholm (Essity) öppnar årsstämman och presenterar dagordning. Inkl Valberedning, Stiftelse
15:05 – 15:20
Keynote talare - Anna Olofsson Marknadsdirektör från Umeå kommun berättar om Sveriges största tillväxtregion
Batteribältet, Skogen, NATO, Inflyttning och en expansion som sätter press på infrastrukturen i norr.
15:20 – 15:30
Nahed Alwani från Turismutbildningar kommer och berättar, Stipendiat Maria Johansson från TRAC utbildningen berättar.
15:30 – 15:55
Hur hänger allt samman SBTA + Regionerna Syd, Väst, Norr och Öst och SOS. Vad är på agendan under 2024-2025
16:00-16:10
Hur kan SBTA bli bättre, mer relevant och utvecklas med sina medlemmar (Mentimeter övning)
16:10 - 16:30
Mingel och nätverkande
—
Resebranschens Vårmöte, kl. 16:30 - 18:30, i möterum "Industrisalen"
I samarbete med - Sabre, MTRX, Qatar Airways & SIXT
Efter årsmötet samlas vi för gemensamt möte med SRF under temat ”Halkar Sverige efter på grund av vår infrastruktur?” Vad blir konsekvenserna om Sverige inte satsar på infrastrukturen? Detta diskuterar experter och representanter från transportföretag, reseindustrin och politiken. Ola Rosling från Gapminder pratar om hur världen utvecklats i tider av pandemi, ekonomisk nedgång och geopolitisk oro.
Mingel med mat och musikunderhållning 18:30 - 21:00 i Restaurangen.
Vi avslutar kvällen med mat, dryck och svängig storbandsmusik.
OBS! - Anmälan sker nedan. Antal platser begränsade. Först till kvarn gäller. Deadline för anmälan är 3 maj
MTRX ERBJUDANDE
Erbjudande till Direktmedlemmar: RES MED MTRX TILL ÅRSSTÄMMAN OCH VÅRMÖTET
Erbjudandet gäller endast direkta medlemmarna i Region Väst
Göteborg C – Stockholm C
Restid: 07:54-11:10
Frukost ingår.
Returresan har deltagarna möjlighet att välja mellan två avgångar beroende på om de vill åka hemåt direkt eller åka vid lunch.
Stockholm C – Göteborg C
Restid: 08:12-11:30
Fika ingår
Restid 12:13-15:30
Lunch ingår
Med vänliga hälsningar Yonge, MTRX

Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 3
Fundamentals Travel Management (Nordic Edition)
Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program
Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.
Vi kör utbildningen online via Teams 10 & 24 april samt 7 & 21 maj.
Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.
Kursen innehåller:
Översikt över Travel Management
Resepolicy
Skapa en tjänstemodell
Strategic Sourcing / Supplier Management
Reseteknologins grunder
Data & Analytics /Mäta framgång.
Reseriskhantering
Nordisk produktionsinnehåll:Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback InternationalYtterligare värde:
Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.
Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering
Kostnad för kursdeltagande:Som medlem i en nordisk affärsrese-förening kostar utbildningen -
4 375 SEK inkl. momsÄr du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
5 875 SEK inkl. momsTräningsdatum 10 & 24 april samt 7 & 21 maj
Begränsat antal deltagare (nordiskt) 30
Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska
ModulernaModul 1: Översikt över Travel Management
Modul 2: Resepolicy
Modul 3: Skapa en tjänstemodell
Modul 4: Strategic Sourcing / Vendor Management
Modul 5: Reseteknikens grunder
Modul 6: Data och analys / Mätning av framgång
Modul 7: Reseriskhantering
Vad du kan förvänta dig av utbildningen:
Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. De virtuella klasserna är engagerande sessioner på kameran som kombinerar föreläsningar och diskussioner med fokus på veckomoduler. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett elektroniskt intyg om slutförande via e-post. Eleverna måste delta i varje pass under de fyra sessionerna inklusive veckoperioden den 10 och 24 april och 7 och 21 maj
Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
Fredrik, Sari, Jens, & Carl

BT4Europe Webinar on Digital Transformation with MEP Dennis Radtke
You're cordially invited to an exclusive BT4Europe webinar on Digital Transformation.
This captivating session will explore crucial discussions surrounding the seamless facilitation of cross-border travel, spotlighting the indispensable role of digital IDs and the urgent need to exempt business travel from A1 requirement.
As businesses navigate the evolving landscape of business travel, understanding the nuances of digital transformation becomes essential. Join us for a dynamic hour of insights, strategies, and foresight led by esteemed guest speaker MEP Dennis Radtke, who will share invaluable perspectives on this pertinent topic.
Agenda Highlights:
1. Policy Perspectives with MEP Dennis Radtke: Engage in a thought-provoking discussion led by MEP Dennis Radtke, exploring policy frameworks and future initiatives to foster digital transformation in cross-border travel.
2. Understanding Digital IDs: Explore the significance of digital identification systems in streamlining cross-border travel processes and enhancing security measures.
3. Navigating A1 Form Exemptions: Gain insights into the potential exemptions for business travel from the A1 form requirement and its implications for international business operations.
Why Attend?
1. Insightful Discussions: Gain valuable insights from industry experts and thought leaders on the latest trends in digital transformation EU legislation.
2. Share Opinion Opportunities: Connect with peers and professionals from the BT4Europe community, fostering meaningful collaborations and partnerships.
3. Policy Impact: Learn about potential policy changes and regulatory updates that could shape the future landscape of cross-border business travel, directly impacting your organization's operations.
Don't miss this opportunity to stay ahead in the realm of digital transformation and contribute to shaping the future of cross-border business travel.
Reserve your spot today!
Made Possible by VISA

Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 2
Fundamentals Travel Management (Nordic Edition)
Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program
Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.
Vi kör utbildningen online via Teams 10 & 24 april samt 7 & 21 maj.
Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.
Kursen innehåller:
Översikt över Travel Management
Resepolicy
Skapa en tjänstemodell
Strategic Sourcing / Supplier Management
Reseteknologins grunder
Data & Analytics /Mäta framgång.
Reseriskhantering
Nordisk produktionsinnehåll:Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback InternationalYtterligare värde:
Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.
Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering
Kostnad för kursdeltagande:Som medlem i en nordisk affärsrese-förening kostar utbildningen -
4 375 SEK inkl. momsÄr du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
5 875 SEK inkl. momsTräningsdatum 10 & 24 april samt 7 & 21 maj
Begränsat antal deltagare (nordiskt) 30
Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska
ModulernaModul 1: Översikt över Travel Management
Modul 2: Resepolicy
Modul 3: Skapa en tjänstemodell
Modul 4: Strategic Sourcing / Vendor Management
Modul 5: Reseteknikens grunder
Modul 6: Data och analys / Mätning av framgång
Modul 7: Reseriskhantering
Vad du kan förvänta dig av utbildningen:
Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. De virtuella klasserna är engagerande sessioner på kameran som kombinerar föreläsningar och diskussioner med fokus på veckomoduler. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett elektroniskt intyg om slutförande via e-post. Eleverna måste delta i varje pass under de fyra sessionerna inklusive veckoperioden den 10 och 24 april och 7 och 21 maj
Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
Fredrik, Sari, Jens, & Carl

Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 1
Fundamentals Travel Management (Nordic Edition)
Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program
Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.
Vi kör utbildningen online via Teams 10 & 24 april samt 7 & 21 maj.
Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.
Kursen innehåller:
Översikt över Travel Management
Resepolicy
Skapa en tjänstemodell
Strategic Sourcing / Supplier Management
Reseteknologins grunder
Data & Analytics /Mäta framgång.
Reseriskhantering
Nordisk produktionsinnehåll:Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback InternationalYtterligare värde:
Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.
Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering
Kostnad för kursdeltagande:Som medlem i en nordisk affärsrese-förening kostar utbildningen -
4 375 SEK inkl. momsÄr du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
5 875 SEK inkl. momsTräningsdatum 10 & 24 april samt 7 & 21 maj
Begränsat antal deltagare (nordiskt) 30
Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska
ModulernaModul 1: Översikt över Travel Management
Modul 2: Resepolicy
Modul 3: Skapa en tjänstemodell
Modul 4: Strategic Sourcing / Vendor Management
Modul 5: Reseteknikens grunder
Modul 6: Data och analys / Mätning av framgång
Modul 7: Reseriskhantering
Vad du kan förvänta dig av utbildningen:
Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. De virtuella klasserna är engagerande sessioner på kameran som kombinerar föreläsningar och diskussioner med fokus på veckomoduler. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett elektroniskt intyg om slutförande via e-post. Eleverna måste delta i varje pass under de fyra sessionerna inklusive veckoperioden den 10 och 24 april och 7 och 21 maj
Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
Fredrik, Sari, Jens, & Carl

SBTA Syd Travel Buyer Forum
SBTA Syd arrangerar Travel Buyer event i Malmö
Mer information kommer inom kort

Trender inom affärsresor & mötesindustrin
Sveriges Affärsreseförening, SBTA med partners berättar trenderna i affärsrese & mötes och eventindustrin.

Branschevent om affärsresor, & möten - Sundsvall
Sundsvall växer och det märks. Byggkranar jobbar överallt och Stenstan får fler mötesplatser. Gamla industrilokaler fylls av startups och nya bostäder väntar på flyttlass. På landsbygden växer nya näringar fram. Skogsbruk och jordbruk utvecklas för att möta framtidens förutsättningar och krav. Tillsammans satsar näringslivet och kommunen på hållbar utveckling för att så många människor som möjligt ska få ett bra boende, en rik fritid och samtidigt hinna med att njuta tillsammans med familjen. Här finns en stark offentlig sektor, och stort fokus på en hållbar framtid inom energi, jordbruk och skogsnäring.
Sveriges Affärsreseförening, SBTA har inte tidigare varit konsekvent aktiva i Sveriges nordliga regioner. Men på senare år har vi sett hur näringslivet och internationella intressen skapar en enorm drivkraft i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Dalarna. Nu när SBTA är i en stark tillväxtfas vill vi finna en naturlig väg att få ta del av och lära ifrån våra medlemmar i norr. Kanske också kunna skapa ett ännu mer tillväxt med fler nya medlemmar i vårt fantastiska nätverk.
SBTA har nu äntligen startat vår turné i Norrland och planerar två frukostevent i Umeå 13/3 och i Sundsvall 14/3
(Vi genomförde två lyckade och välbesökta event i Luleå och Skellefteå 20/21 februari) Se https://www.sbta.se/sbta-norr
I nära partnerskap med Strawberry, SJ, Event Logic, Eurocard, Euroflite, Lygg och Fly Green Fund bjuder vi in dig att komma och nätverka, lyssna till intressanta presentationer och höra vad SBTA har för tankar om att etablera sin närvaro lokalt.
AGENDA 14 mars
07:30 - 08:00 - Dörrarna öppnas för frukost och nätverks-mingel
08:00 - 10:00 Spännande presentationer
Strawberry (Clarion Hotel Sundsvall )
Jeanette Lind hälsar er välkomna till Strawberry
- Event Logic (Steven Ide)
Allt som kan digitaliseras, kommer digitaliseras. Planera, boka och bjuda in till möten, event och konferenser
Event Logic förenklar all hantering – Allt från upphandling av anläggning och andra leverantörer till inbjudningar, deltagarhantering och kommunikation, budgetplanering och rapportering.
- SJ (Jenny Annér)
Tågresandet i Sverige och utanför Sveriges gränser. Vad händer på SJ idag och in i framtiden.
- Eurocard (Anna Norrga)
SEB Kort berättar om nyheter kring Eurocard och Diners Resekonto.
- Lygg (Helene Holmberg)
Först i världen och med 100 % SAF
LYGG är den första i världens affärsreseplattform som ger direkta och skräddarsydda anslutningar till vilket område som helst som en tjänst.
- Fly Green Fund (David Hild)
Häng med på en flygresa mot framtiden!
Kommer flyget att vara det klimatsmarta valet i framtiden? Kan man flyga fossilfritt idag? Hur kommer morgondagens flygfarkoster se ut? Kom och få svar på dessa – och andra – frågor om flygets omställning.
- Euroflite (Stefan Pettersson)
Euroflite ger dig tillgång till hela världens charter-flygplansflotta. Vi fokuserar på att arrangera skräddarsydda flygningar för olika behov, budgetar och grupper. Frigör dina resurser för din dagliga verksamhet och låt oss chartra flygplanet för dina behov, när det inte fungerar med reguljära flyglösningar.
- Sveriges Affärsreseförening, SBTA (Fredrik Hermelin)
Nu startar vi SBTA Norr
Sveriges Affärsreseförening, SBTA är ett oberoende nätverk som samlar “Travel Managers, inköpare och leverantörer inom affärsrese, och mötes & event branschen för nätverk, dialog och kunskapsutbyte.
SBTA skapar ständigt mervärde för medlemmarna genom bland annat branschbevakning, utbildningar, närvaro i Europaparlamentet, och medlemsaktiviteter
Varmt välkommen
Fredrik Hermelin
General Manager, Sveriges Affärsreseförening, SBTA

Branschevent om affärsresor, & möten - Umeå
Varmt välkommen till Umeå -
Branschevent om affärsresor, & möten (inkl. frukost)
Umeå är norra Sveriges ledande tillväxtort och en av Sveriges snabbast växande platser. Även norra Sveriges ledande industriort med stora världsledande exportföretag samt en stor och växande tjänstesektor med spjutspetsföretag inom IT och bioteknik. Två universitet finns i staden med sammanlagt över 30 000 studenter. Här finns en stark offentlig sektor, sjukvård, vind & vattenkraft och stort fokus på en hållbar framtid inom energi, skogsnäring.
Sveriges Affärsreseförening, SBTA har inte tidigare varit konsekvent aktiva i Sveriges nordliga regioner. Men på senare år har vi sett hur näringslivet och internationella intressen skapar en enorm drivkraft i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Dalarna. Nu när SBTA är i en stark tillväxtfas vill vi finna en naturlig väg att få ta del av och lära ifrån våra medlemmar i norr. Kanske också kunna skapa ett ännu mer tillväxt med fler nya medlemmar i vårt fantastiska nätverk.
SBTA har nu äntligen startat vår turné i Norrland och planerar två frukostevent i Umeå 13/3 och i Sundsvall 14/3
(Vi genomförde två lyckade och välbesökta event i Luleå och Skellefteå 20/21 februari) Se https://www.sbta.se/sbta-norr
I nära partnerskap med Strawberry, SJ, Event Logic, Eurocard, Euroflite, Lygg och Fly Green Fund bjuder vi in dig att komma och nätverka, lyssna till intressanta presentationer och höra vad SBTA har för tankar om att etablera sin närvaro lokalt.
AGENDA 13 mars
07:30 - 08:00 - Dörrarna öppnas för frukost och nätverks-mingel
08:00 - 10:00 Spännande presentationer
Strawberry (Clarion Hotel Umeå)
Katarina Nilsäter hälsar er välkomna till Strawberry
- Event Logic (Steven Ide)
Allt som kan digitaliseras, kommer digitaliseras. Planera, boka och bjuda in till möten, event och konferenser
Event Logic förenklar all hantering – Allt från upphandling av anläggning och andra leverantörer till inbjudningar, deltagarhantering och kommunikation, budgetplanering och rapportering.
- SJ (Jenny Annér)
Tågresandet i Sverige och utanför Sveriges gränser. Vad händer på SJ idag och in i framtiden.
- Eurocard (Anna Norrga)
Vi tar er med på en historisk exposé över utvecklingen/digitaliseringen av betalningar.
- Lygg (Helene Holmberg)
Först i världen och med 100 % SAF
LYGG är den första i världens affärsreseplattform som ger direkta och skräddarsydda anslutningar till vilket område som helst som en tjänst.
- Fly Green Fund (David Hild)
Häng med på en flygresa mot framtiden!
Kommer flyget att vara det klimatsmarta valet i framtiden? Kan man flyga fossilfritt idag? Hur kommer morgondagens flygfarkoster se ut? Kom och få svar på dessa – och andra – frågor om flygets omställning.
- Euroflite (Stefan Pettersson)
Euroflite ger dig tillgång till hela världens charter-flygplansflotta. Vi fokuserar på att arrangera skräddarsydda flygningar för olika behov, budgetar och grupper. Frigör dina resurser för din dagliga verksamhet och låt oss chartra flygplanet för dina behov, när det inte fungerar med reguljära flyglösningar.
- Sveriges Affärsreseförening, SBTA (Fredrik Hermelin)
Nu startar vi SBTA Norr
Sveriges Affärsreseförening, SBTA är ett oberoende nätverk som samlar “Travel Managers, inköpare och leverantörer inom affärsrese, och mötes & event branschen för nätverk, dialog och kunskapsutbyte.
SBTA skapar ständigt mervärde för medlemmarna genom bland annat branschbevakning, utbildningar, närvaro i Europaparlamentet, och medlemsaktiviteter
Varmt välkommen
Fredrik Hermelin
General Manager, Sveriges Affärsreseförening, SBTA