Evenemang

Framtidens möten och AI
apr.
24

Framtidens möten och AI

Välkomna till Scandic Continental “The View”
på ett superintressant event arrangerat av SBTA Öst.

Hur Generativ AI effektiviserar din vardag!
Lyssna till Sara Ouakim Accenture, Kaj Genas, CWT och Eric Windzer Grundare Event Logic.

“SBTA skall verka för hållbara resor och möten med tillhörande processer såväl inom privat näringsliv som offentlig sektor, samt vara ett språkrör för branschen” Vi bjuder in till spännande workshops, föreläsningar och intressanta nätverksmöten för alla som arbetar med och inom Affärsresor & Mötes & eventindustrin.


AGENDA:
08.15 - 08.45 | Frukost och nätverkande
08.45 - 08.55 | Välkomna av Scandic Continental och Katarina Palmqvist
08.55 - 09.15  | Accenture -  Talare Sara Ouakim
09.15 - 09.35 |  Framtidens möte och hur bidrar AI till utvecklingen
09.35 - 09.50  | Hur kommer den Generativa AI:n att hjälpa dig med dataanalys och rapportering 


Våra Talare 24 april

Lyssna till Sarah Ouakim från Accenture
Sarah is Leading Accenture´s Responsible Ai in EMEA as Digital Marketing and Resources Industry Lead and Responsible AI lead For Key Nordics MNCs covering: client advisory services, thought leadership, ecosystem, partnerships, enterprise implementation programs and global Responsible AI deployments.


Lyssna till Kaj Genas | Kaj talar om hur den Generativa AI:n att hjälpa dig med dataanalys och rapportering. 
Kaj presentera hur ett modernt rapporteringsverktyg som är utrustad med GenAI kan med promts på naturligt språk generera data och analyser inom några sekunder presenterat i antingen färdiga score-cards eller dynamiska rapporter. Riktigt spännande.


Lyssna till Eric Windzer | Eric har lång erfarenhet av försäljning och är mycket duktig på att skapa långsiktiga kundrelationer.
Han har varit VD på en eventbyrå i 10 år där han varit med och skapat många lyckade event både i Sverige och runt om i världen.


Varmt välkomna till detta spännande event önskar SBTA Öst
Ulrika Johansson (Amadeus), Pernilla Tillas (Qatar Airways), Marlene Roslin (Vattenfall), Annelie Falk (Nordea First Card), Katarina Palmqvist (Scandic Hotels) Laila Östregård (Akind),




Fredrik Hermelin

General Manager - Sveriges Affärsreseförening, SBTA

Visa evenemang →
Säkerhetsläget i världen kopplat till affärsresande.
maj
6

Säkerhetsläget i världen kopplat till affärsresande.

“SAVE THE DATE”
Varmt välkommen till SBTA Väst frukost seminarium

Ämne: Säkerhetsläget i världen och kopplat till affärsresande.

I samarbete med Scandic Göteborg Central är vi glada att kunna bjuda in till ett frukost-event med Säkerhet och Riskhantering kopplat till affärsresande som huvudämne


Den 6 maj får vi nöjet att lyssna till några mycket spännande och kompetenta talare.
Först ut att presentera blir Daniel Stenelid, People Security på AB Volvo.

Det kommer också bli en uppdatering från ytterligare två talare som vi hoppas kunna presentera inom kort.
Vi får också chansen att ta en extra noga titt på Scandic Göteborg Central.

Fredrik Hermelin från SBTA bjuder på en kort genomgång och delar material hur man enkelt bygger en Risk och Konsekvens analys för affärsresor, såväl som konferens eller en expedition till Himalaya.

Varmt välkommen att säkra din plats. Datum: 6 maj Tid: kl. 08:00 - 10:00

Välkomna

SBTA Väst
Camilla Norberg (AB Volvo) (, Karin Forss AirFrance/KLM), Magnus Hagström (IF) , Mats Lagerholm (Essity),
Ewa Solfors Lundberg (Egencia), Jenny Annér (SJ)





Fredrik Hermelin

General Manager - Sveriges Affärsreseförening, SBTA

Visa evenemang →
Årsmöte med Sveriges Affärsreseförening, SBTA
maj
13

Årsmöte med Sveriges Affärsreseförening, SBTA

Välkommen till SBTA:s Årsmöte 2025!
Vi har det stora nöjet att bjuda in dig till vårt årsmöte, där vi kommer att presentera spännande talare och ämnen som t.e.x “Omvärldsbevakning” med talare Göran Aldén, och en detaljerad redovisning av årets som gått.

Se program och agenda nedan.
Detta är ett utmärkt tillfälle att nätverka med branschkollegor, utbyta idéer och få insikter om de senaste trenderna inom affärsresor och mötesindustrin. Nya medlemmar är välkomna från 13:00 och träffa delar av styrelsen.

Efter förra årets succé har vi har bokat Industrisalen på Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm.
Vi ser fram emot att träffa dig och tillsammans skapa en inspirerande och informativ eftermiddag. Efter årsmötet blir det åretigen “VÅRFEST” tillsammans med Sveriges Resebranschförening SRF med ännu mer inspiration, middag och musik.

Välkommen!
Fredrik Hermelin - General Manager
Sveriges Affärsreseförening, SBTA


Agenda: 

13:00 13:30 | Nya medlemmar - Vi välkomnar nya medlemmar och möte med delar av styrelsen
13:30 - 14:00 | Kaffe & Fika Mingel 
14:05 - 14:45 | SBTA Årsmöte startar | Inledning av Victoria Hallin

14:50-15:30Omvärldsbevakning med en av vår prisbelönta gästtalare: Göran Aldén 
Göran är expert på omvärldsbevakning och affärsanalyser
preliminära ämnen som Göran kommer att tala om är:

  1. Sverige som litet land med stor internationell koppling

  2. Säkerhetsläge

  3. Business - Vad händer med USA/Mellan Östern/Kina/Ryssland (Lite tankar om hur det kan påverka oss)

  4. Kommunikation – Hur kommunicerar vi med NEXT Gen?

  5. Hållbarhet, vad tror vi i Sverige att vi kan bidra med Men hur ser resten av världen ut?


15:35-15:55Adam Kerr – Tripism |Upgrade your travel intranet

Företagens ”Reseportaler/Intranet” är föråldrat och saknar vanligtvis en bra användarupplevelse.
Ofta finner man innehåll som skapar frustration att hantera. Informationen som Travel Managers behöver för att kommunicera blir mer komplex, samtidigt som den kräver tätare uppdateringar.

Vår kära medlem Adam Kerr kommer att tala om en modern plattform som ger Travel Management-teamet möjlighet att kommunicera och engagera sig direkt med resenärer på ett dynamiskt sätt


16:00 16:15Mobilitytjänster en av 2025 års stora ämnen.
Samtal med Patrik Lihr från företaget Enterprise Mobility som just nu etablerar sig och växer i Sverige.
Vi kommer tala om ett skiftande landskap och en allt viktigare fråga för företag. Bilpool, Shared services, Hyrbilar, Elektriska fordon i policy, utmaningar i Sverige med ladd-infrastruktur. 


TALARE:


16:15 16:25 | Fredrik Hermelin rundar av med höjdpunkter från 2024/2025

16:25 16:30 | Frågor från publiken


16:30 | SBTA Årsmöte avslutas 
16:30 – 17:00 Mingel med bubbel


17:00 Vårfesten med SRF och talarprogram startar.Agenda: 
14:00 14:30 | Vi välkomnar nya medlemmar 
14:30 - 15:00 | Kaffe & Fika Mingel 
15:00 | SBTA Årsmöte startar 
GM Presentation och Omröstning + Ekonomi + Gästtalare
16:30 | SBTA Årsmöte avslutas 
16:30 – 17:00 Mingel med bubbel


17:00 - 19:00
SRF och kvällens program handlar om att föra Sverige framåt och öka tillgängligheten och attraktionskraften för Sverige som besöksland, tillväxtland och ledare inom grönomställning.

19:00 – 21:00 | VÅRFEST | Middag och kvällsevent med hela resebranschen


Visa evenemang →
Fundamentals of Business Travel Management (Nordic Edition)
okt.
6
till 7 okt.

Fundamentals of Business Travel Management (Nordic Edition)

2024 års kurs en succé

Det var ett fantastiskt gäng som gick kursen Fundamentals of Business Travel Management (Nordic Edition) med oss på Nordic Business Travel Associations. 25 personer avslutade med bravur och kan känna sig mycket nöjda med väl utförd kurs.
Vi frågade deltagarna hur dom tyckte om material, utbud och ledning och svaret blev överväldigande
Läs Satisfaction Survey rapporten här.


Fundamentals Travel Management (Nordic Edition) | 6-7 oktober 2025

Nu kan du boka din plats på 2025 års 2-dagars kurs inRadisson Blu Arlandia Hotel.
I programmet inkluderar vi:

  • 2 dagars utbildning sammanlagt 16 timmar

  • Övernattning i singelrum,

  • 2 luncher,

  • 1 middag

  • Allt kursmaterial.

  • Plus massor med tid att lära känna kursdeltagarna från hela norden.


Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program

Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.

Vi kör utbildningen som en 2 dagars utbildning med övernattning och middag
Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.

Kursen innehåller:

  • Översikt över Travel Management

  • Resepolicy

  • Skapa en tjänstemodell

  • Strategic Sourcing / Supplier Management

  • Reseteknologins grunder

  • Data & Analysverktyg/Mäta framgång.

  • Risk Management och konsekvensanalys


Nordisk produktionsinnehåll:

  • Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
    Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback International

    Ytterligare värde:

  • Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.

  • Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering

Kostnad för kursdeltagande:

  • Som medlem i en av våra nordiska affärsreseföreningar kostar utbildningen -
    4 720 SEK ex. moms

  • Är du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
    6 080 SEK ex. moms

  • Begränsat antal deltagare (nordiskt) 20

  • Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska

Modulerna

  • Modul 1: Översikt över Travel Management

  • Modul 2: Resepolicy

  • Modul 3: Skapa en tydlig affärsmodell

  • Modul 4: Strategist inköp / Leverantörsprogram

  • Modul 5: Teknik för affäresebranschen

  • Modul 6: Data och analys / Hur mäter vi framgång

  • Modul 7: Risk Management


Vad du kan förvänta dig av utbildningen:

Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. Våra två dagar tillsammans är engagerande sessioner som kombinerar föreläsningar och diskussioner. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett diplom. Eleverna måste delta i hela utbildningen 6 & 7 oktober 2025
Dag 1 Start: 10:00 - 18:00 | Gemensam Lunch & middag inkluderad
Dag 2 Start 08:00 - 16:00 | Gemensam Lunch inkluderad

Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)

Fredrik, Sari, Jens, & Carl

Visa evenemang →
Affärsresebyråns framtid
okt.
16

Affärsresebyråns framtid

Affärsresebyråns framtida roll är ett hett ämne inom företagsvärlden, särskilt bland stora företag med dedikerade Travel Managers. Många Travel Managers upplever att affärsresebyråernas framtid kan vara hotad, eftersom värdet av deras tjänster ifrågasätts alltmer. Detta beror på att många av de tjänster som traditionellt erbjuds av resebyråer nu kan köpas separat via enkla API-integreringar.

Teknik & Effektivitet
En av de främsta anledningarna till att företag överväger att avstå från affärsresebyråer är kostnadseffektivitet. Genom att använda stand-alone tjänster kan företag ofta spara pengar genom att undvika de avgifter som resebyråer tar ut. Dessutom erbjuder dessa tjänster ofta större flexibilitet och anpassningsmöjligheter, vilket gör det möjligt för företag att skräddarsy sina researrangemang efter specifika behov.

Travel Managers har också noterat att teknologiska framsteg har gjort det enklare att hantera resor internt. Med moderna bokningsplattformar och verktyg kan företag enkelt boka flyg, hotell och transport utan att behöva gå via en resebyrå. Detta minskar beroendet av externa leverantörer och ger företagen större kontroll över sina reseutgifter.

Resebyråns självklara roll
Trots dessa fördelar finns det fortfarande argument för att behålla affärsresebyråer. En av de största fördelarna är den personliga service och expertis som resebyråer kan erbjuda. De kan hantera komplexa resplaner, erbjuda support dygnet runt och hjälpa till med nödsituationer, vilket kan vara ovärderligt för företag med omfattande resebehov. Dessutom kan resebyråer erbjuda förmånliga priser genom sina globala partnerskap och avtal, vilket kan vara svårt att uppnå genom individuella bokningar.

Sammanfattningsvis står affärsresebyråerna inför betydande utmaningar i en tid där teknologiska lösningar och kostnadseffektivitet prioriteras. För att förbli relevanta måste de anpassa sina tjänster och erbjuda mervärde som inte kan replikeras av stand-alone tjänster. Detta kan inkludera specialiserad support, expertis inom reselogistik och förmågan att hantera komplexa och oförutsedda situationer.

Vad tycker du? Kom med och lyssna och säg vad du tycket.
Vad tycker du själv om affärsresebyråernas framtid? Tror du att de fortfarande har en plats i företagsvärlden?
Kom med på SBTA Syds seminarium och presentation i ämnet och var med och tyck till.

Välkommen önskar SBTA SYD

Ulrika Rosén (RWE), Anna von Braun (Atlas Copco), Nathalie Elgström (Axis Communication) Cecilia Granelli (Strawberry), Carsten Østberg (Fragomen),
Magnus Hansson (SEB) Kristina Siljedahl (Egencia)

Fredrik Hermelin - General Manager
Sveriges Affärsreseförening, SBTA

Visa evenemang →
SBTA Syd - Julgörtfrukost
dec.
11

SBTA Syd - Julgörtfrukost

Varmt välkomna till vår årliga julgröt-frukost med SBTA Syd.

Ett spännande och hektiskt år har kommit till avslut och det är dags att varva ner och njuta av familj och vänner.
Reflektera på året som gått. För oss på Sveriges Affärsreseförening, SBTA har vi sett en kraftig tillväxt, en teknisk revolution
Omsättningen för affärsresor ökar, och vardagen för en Travel Manager blir mer och mer komplex.

Vi summerar året tillsammans.

Spara datumet i kalendern
Anmälan till årets julgrötfrukost öppnar i september

Välkommen önskar SBTA SYD
Ulrika Rosén (RWE), Anna von Braun (Atlas Copco), Nathalie Elgström (Axis Communication) Cecilia Granelli (Strawberry), Carsten Østberg (Fragomen),
Magnus Hansson (SEB) Kristina Siljedahl (Egencia)

Fredrik Hermelin - General Manager
Sveriges Affärsreseförening, SBTA

Visa evenemang →

Nordic Business Travel Summit 2025
mars
17
till 18 mars

Nordic Business Travel Summit 2025

Nordic Business Travel Summit is an annual event that gathers buyers and suppliers of business travel and meetings & events industry across the region. The 2025 Summit will offer an unparalleled opportunity to meet with the Nordics when the Danish, Finnish, Norwegian, and Swedish Business Travel Associations come together for two days of education and networking.

Our goal is to Inspire, Challenge and Inform, and at the NBTS25 you will get a taste of what's coming and what you need to prepare for. We put a real Nordic touch to the content, and the combination of networking, information, and the possibility to exchange experiences with your colleagues, peers and inspiring suppliers in the industry makes NBTS 2025 a unique platform for knowledge and development. 

We'd like to introduce you to the wonderful Aurélie Krau. She'll be moderating Nordic Business Summit 2025 and introducing our fantastic lineup of speakers. Aurélie has garnered a reputation as a change-maker in the business travel industry.

She's a regular keynote speaker and has worked with some of the biggest companies in the space, including American Express and the Global Business Travel Association. She was also included in the Buying Business Travel Hotlist in 2023 for her advocacy of the "work from anywhere" philosophy.

So rest assured you're in safe hands!
If you haven't booked yet, get your tickets here:
https://lnkd.in/dm73kGrS

 
Visa evenemang →
Lunch & Learn | SBTA Connected
mars
5

Lunch & Learn | SBTA Connected

LUNCH & LEARN | 5 mars 2025

Bästa medlem i Svenska Affärsreseföreningen, SBTA
Som en del av vårt engagemang för att utöka branschkunskapen och introducera innovativa mobilitets-lösningar på den svenska marknaden, är vi glada att bjuda in dig till en unik "SBTA Connected" Lunch i Stockholm.

Träffa oss ​​den 5 mars på restaurant NOI (Nobis Hotel) i deras Chambre Séparée på en mycket engagerande 90 minuters arbetslunch där Uber for Business kommer att presentera och vilja diskutera sina tjänster för den Svenska marknaden medans vi njuter av en trevlig lunch tillsammans. Vi välkomnar dig som är Travel & Manager, Inköpschef och HR ansvarig, att anmäla sig till denna spännande och insiktsfulla diskussion.

Vårt mål är att bättre förstå marknadens och era behov, utforska potentiella utmaningar och höra direkt från er som känner den lokala marknaden bäst.
Vi på SBTA ser fram emot att träffa dig och Uber for Business tillsammans för att kunna utveckla vår kunskap kring mobilitets-upplevelser.

Varmt välkommen

Fredrik Hermelin
General Manager, SBTA
&
Friso Kok 
Sales Lead Northern & Eastern Europe
Uber for Business

Visa evenemang →
Möten & Event på Kista Mässan
feb.
19
till 20 feb.

Möten & Event på Kista Mässan

Varför är det så svårt att skapa ett strategiskt mötes & eventprogram?

I mer än 14 år har jag arbetat inom Mötes & Event industrin, operativt och kommersiellt. Mitt favoritämne har varit Strategisk Möteshantering för mellanstora till stora företag. Trots att strategin är väldokumenterad, fördelarna överväger nackdelarna i teorin så är det fortfarande mötes & event transaktionerna hos företagen som hamnar utanför. Varför blir det så?

Dag 2 - 20 Feb
14:30-15:00
Kunskapsscenen
Möten & Event

Visa evenemang →
Afterwork - Kickstart 2025
feb.
4

Afterwork - Kickstart 2025

Nu kickstartar vi affärsrese- och eventåret 2025 med ett fantastiskt "After Work"-event med temat Möten, Incentives & Event fyllt med musik, inspiration och härliga branschkollegor.

Sveriges Affärsreseförening (SBTA) i samarbete med Kastanj Collection, Nobis Hospitality Group, Uber for Business och Sweden Entertainment Group bjuder in dig den 4 februari till det underbara Miss Clara by Nobis. 

Kvällens program innehåller: Intervjuer och korta presentationer kring Möten, Event och Incentive -resor. Vilka måsten gäller för mötesinköpare under 2025

Dörrarna öppnas till eleganta Miss Clara, där vi kan njuta av lättare förtäring, kalla drycker och skön musik.Vi startar kl. 17:30 och avslutar vårt program kl. 20:00, men stanna gärna kvar och fortsätt kvällen tillsammans med oss.

Välkommen! 

Välkommen önskar:

Sveriges Affärsreseförening, SBTA
Kastanj Collection
Nobis Hospitality Group
Sweden Entertainment Group
Uber For Business
Invite People

Visa evenemang →
Julgröt-frukost med SBTA VÄST, Elite Hotels & Event Logic
dec.
17

Julgröt-frukost med SBTA VÄST, Elite Hotels & Event Logic

Varmt välkommen till SBTA Västs årliga grötfrukost tillsammans med Elite Hotels of Sweden & Event Logic!

Ett spännande och hektiskt år har kommit till avslut och det är dags att varva ner och njuta av familj och vänner. Reflektera på året med en mysig grötfrukost. För oss på Sveriges Affärsreseförening, SBTA har vi fyllt 40 år och kanske haft ett av våra mest intressanta år på länge:

Fantastisk tillväxt av medlemmar, en teknisk revolution inom affärsresebranschen, full omstrukturering av SAS, nya distributionskanaler för både flyg och tåg. Omsättningen för affärsresor ökar, medan inrikestrafiken minskar. Krig i världen, naturkatastrofer och mycket mer.

Vi har ett begränsat antal platser så missa inte chansen och anmäl er idag.

AGENDA:
07:30 - 08:30 - Vi bjuder på en härlig grötfrukost på Elite Plaza Hotel
08:30 - 09:00 - Föreläsning av Erik Mattsson / MySpeaker
09:00 - 09:30 - Sammanfattning av SBTAs år som gått och lite blickar in i 2025

Vi välkomnar föreläsare Erik Mattsson, som har en ovanlig förmåga att kombinera humor med stort allvar. Det är roligt och pedagogiskt. Fokus ligger alltid på hur:et och vad man kan göra för utveckla sin kommunikation. För detta är humorn hans främsta verktyg. Bland publikkommentarerna finns ”jag skrattade så att jag grät”, ”World Class!” och ”efter 10 minuter förstod jag att han faktiskt talade om mig”.

Erik Mattsson är författare till flera böcker och föreläser med fokus på mellanmänsklig interaktion – och hur vi kan bli bättre på att kommunicera. Erik utbildar i bemötande, presentationsteknik och mötesledning. Sedan många år håller Erik i en doktorandkurs i populärvetenskaplig presentationsteknik på Chalmers och är kursledare i presentation och framförande hos Advokatsamfundet. Utöver detta har Erik en examen i statsvetenskap med matematik, fysik, retorik och ekonomisk historia från Uppsala Universitet. 

Varmt välkomna att delta och bli riktigt inspirerade!
Vi har ett begränsat antal platser och det är först till kvarn som gäller.


SBTA Väst
Vill du lära dig med om SBTA klicka
här

Visa evenemang →
Julgröt-frukost med SBTA Syd
dec.
11

Julgröt-frukost med SBTA Syd

Varmt välkomna till vår årliga julgröt-frukost med SBTA Syd.

Ett spännande och hektiskt år har kommit till avslut och det är dags att varva ner och njuta av familj och vänner.
Reflektera på året som gått. För oss på Sveriges Affärsreseförening, SBTA har vi fyllt 40 år och kanske haft ett av våra mest intressanta år på länge. Tillväxt av medlemmar, en teknisk revolution, full omstrukturering av SAS, Nya distributionskanaler för både flyg och tåg. Omsättningen för affärsresor ökar, medan inrikestrafiken minskar. Krig i världen, naturkatastrofer och vardagen för en Travel Manager blir mer och mer komplex.

Vi summerar året tillsammans med er i nära samarbete med Hotel Noble House, Malmö

Varmt välkomna till Julgröt-frukost med oss:

Anna, Ulrika, Nathalie, Cecilia, Anders, Magnus, Ola, Carsten & Fredrik

Malmö, där vinden viner, firar vi jul med ljus som skiner. Från torget hörs sång och skratt, julens glädje, natt som dag. 🎄✨

Sveriges Affärsreseföreninig, SBTA önskar er alla en fridfull december och en riktigt god jul.

Fredrik

Visa evenemang →
SBTA ÖSTs julgröt-frukost med Kairos Future & föreläsning om Beteenden | Trender | AI
dec.
10

SBTA ÖSTs julgröt-frukost med Kairos Future & föreläsning om Beteenden | Trender | AI

Varmt välkomna till vår årliga julgröt-frukost med SBTA ÖST.

Ett spännande och hektiskt år har kommit till avslut och det är dags att varva ner och njuta av familj och vänner. Reflektera på året som gått. För oss på Sveriges Affärsreseförening, SBTA har vi fyllt 40 år och kanske haft ett av våra mest intressanta år på länge. Tillväxt av medlemmar, en teknisk revolution, full omstrukturering av SAS, Nya distributionskanaler för både flyg och tåg. Omsättningen för affärsresor ökar, medan inrikestrafiken minskar. Krig i världen, naturkatastrofer och mycket mer.

Vi summerar året tillsammans med er.

AGENDA:
07:30 - 08:00
Vi bjuder på en julgröt-frukost på Scandic Hotel Grand Central (eventvåning Acoustic)
08:00 - 09:00
Föreläsning av Anna-Paula Jonsson / Kairos Future
09:00 - 09:30
Sammanfattning av SBTAs år som gått och lite blickar in i 2025


SBTA Öst bjuder in Kairos Future
Kairos Future
är ett internationellt konsult- och forskningsföretag som hjälper företag och organisationer att förstå och forma sin framtid. “Deras vision är en värld där alla sätter framtiden först”.

Vi välkomnar föreläsare Anna-Paula Jonsson, är en ledande framtidsstrateg och senior konsult på Kairos Future. Med en passion för besöksnäring, resande och socialt hållbar utveckling, tar Anna-Paula med sig en rik erfarenhet från internationella projekt inom stadsutveckling, arkitektur och urbanism.

 Anna-Paula har en imponerande akademisk bakgrund med en kandidatexamen i internationella relationer från Rio de Janeiro, en masterexamen i internationell utveckling från London School of Economics, och en licentiatexamen inom planering och beslutsanalys från KTH. Hennes djupa insikter och globala perspektiv gör henne till en eftertraktad talare och rådgivare.

 På denna föreläsning, kommer Anna-Paula att dyka djupt in i de senaste trenderna inom resebranschen.

Hon kommer att dela med sig av vad dagens resenärer verkligen förväntar sig av sina upplevelser och hur artificiell intelligens revolutionerar både resande och affärsutveckling. Missa inte denna unika möjlighet att få en inblick i framtidens reseupplevelser och de teknologiska innovationer som formar branschen.

Varmt välkomna att delta och bli riktigt inspirerade!

För SBTAs medlemmar är denna frukost gratis:
Vi ramar in denna julinspirerade frukost tillsammans på bästa sätt och vi välkomnar företag och att medlemmar bjuder med kollegor och andra företag. För dig som SBTA medlem är denna grötfrukost kostnadsfri, men för “Icke medlemmar” debiterar vi 350 SEK.

Varmt välkomna till SBTA ÖSTs julgröt-frukost på Scandic Grand Central

SBTA Öst
Ulrika, Laila, Katarina, Annelie, Marlene, Pernilla & Fredrik


Årets julgröt-frukost görs möjlig i samarbete med Scandic Hotels - Medlem i Sveriges Affärsreseförening, SBTA

Visa evenemang →
Webinar with MEP Jan-Christoph Oetjen on Sustainability in Business Travel
dec.
2

Webinar with MEP Jan-Christoph Oetjen on Sustainability in Business Travel

Anmäl dig till ett exklusivt BT4Europe-webinarium om *Hållbarhet inom affärsresor* med Jan-Christoph Oetjen, som tillsammans med våra fantastiska representanter Angela Lille, Patrick W. Diemer som utforskar sätt att främja hållbara metoder inom vår bransch.

Varför delta i detta exklusiva event ?
Vi ger dig insikter i EU:s agenda 2024-2029 för att minska transportutsläppen, visionen för konkurrenskraftig grön tillväxt och framtiden för multimodal biljettförsäljning (Tåg+Flyg, miljövänliga affärsresor över hela Europa och världen.

Datum:
📅 Datum: 2 december 2024
⏰ Tid: 13:45 - 14:45 CET
📍 Plats: TEAMS
Språk: Engelska

Missa inte denna chans att ligga steget före policyförändringar och engagera dig med ledare inom hållbara reselösningar.

Talare

Visa evenemang →
Travel News Market
dec.
2

Travel News Market

INBJUDAN TILL FRUKOSTFÖRELÄSNING;
Bästa affärsrese- och mötesinköpare, medlemmar i Sveriges Affärsreseförening (SBTA),

En av årets höjdpunkter är när Travel News Market i Stockholm öppnar sina dörrar.
Här möts branschkollegor, inköpare och beslutsfattare för att dela erfarenheter, kunskap och uppdaterade tjänster. För oss på Sveriges Affärsreseförening (SBTA) har det blivit en tradition att tillsammans med Travel News Market bjuda in till en frukost med föreläsning. I år blir det extra spännande med många nyheter, utmaningar och förändringar som vår bransch står inför. Bland annat kommer vi att prata om:

Frukost startar 08:00
Föreläsning startar 09:00

  • SAS nya inrikes flygnätverk

  • Svenska tågoperatörers utmaningar

  • Kravet på näringslivet

  • Besöksnäringens största risker

Sverige blir alltmer svårtillgängligt. Vad gör ni för att anpassa er?
Vi är också glada över att få arbeta med branschens bästa inom ett av våra fokusområden: möten.
Möten driver affärsresandet och mötet mellan personer skapar ofta det största värdet för varför vi reser.

Tillsammans med Svenska Mötens vd Michael Schüller kommer vi att belysa de senaste trenderna och utmaningarna, samt vad du som mötesinköpare kan tänka på för att skapa rätt förutsättningar för dina affärsresor och möten.
Vi kommer beröra vikten av möteskulturen, hållbarhet, inkludering, säkerhet och effektivitet. Vi ser fram emot att träffa er och dela dessa insikter! 

Värdet av affärsresor och möten behöver inte bara bevisa ekonomiska fördelar utan är kopplat till
medarbetarnas tillfredsställelse och samhället i stort.




Välkomna!
Fredrik Hermelin, General Manager
Sveriges Affärsreseförening (SBTA) i samarbete med Svenska Möten

Visa evenemang →
Näringsliv & Besöksnäring möte i Östersund
nov.
14

Näringsliv & Besöksnäring möte i Östersund

Varmt välkommen till ett frukostmöte den 14 november kl. 07:30 - 10:00 på Storsjöteatern i Östersund.
Vi belyser vikten av inrikestrafiken och varför samtliga transportsätt är viktiga för vår region. Hur kan vi säkerställa en fortsatt stark tillväxt i en redan existerande internationell region? Hur kan Åre & Östersund bli en av Norra Sveriges knutpunkter inom mötes & besöksnäringen?


Goda kommunikationer en konkurrensfaktor
Det är i norra Sverige som tillväxten sker. Stora gröna investeringar skapar komplement till ett redan existerande internationellt näringsliv. Sveriges Affärsreseförening, SBT bjuder in näringsliv och besöksnäring i Östersund, Åre, Jämtland för att tydliggöra vad vi står inför när minskat svenskt inrikes-affärsresande håller på att eliminera regionala Sveriges tillväxt och attraktionskraft. 

Vad händer i regionerna om vi inte har tillgång till flyg, tåg, vägar och laddningsmöjligheter?

Välkommen till ett konstruktivt möte med Sveriges ledande reseaktörer:
SAS, SJ, Swedavia, Lygg, Flyg Green Fund, Jeal & Co DMC och Svenska Möten där vi får prata om möjligheterna att utveckla tillgängligheten till och från norra Sverige och samtidigt lyssna till några fantastiska presentationer om trender och möjligheter.


Agenda:

07:30 - 08:00                             
Mingel och frukost

08:00 - 08:05                              
Fredrik Hermelin SBTA välkomnar
08:05 - 08:20                             
Martin Kotte, SAS - SAS optimerar svenskt inrikesflyg

08:20 - 08:30                              
Pär Lundgren, Regional Airports - Uppdaterar oss om Flygplatsens arbete

08:30 - 08:40                              
Susanne Sävenfalk, Fly Green Fund - Hur inkluderar man flyget i en hållbar resepolicy

08:40 - 08:55                              
Daniel Lerner, SJ - Flera stora satsningar i regionen de kommande åren

Vi fyller på kaffet!
_
09:00 - 09:15                              
Helene Holmberg, Lygg - “Skippa U-Svängen”

09:15 - 09:30                              
Michael Schüller, Svenska Möten - Mötestrender

09:35 - 09:50                             
Fredrik Hermelin, Sveriges Affärsreseförening, SBTA
Vad händer när Sveriges regioner står utan tillväxt, besöksnäring och kommunikation.

09:50 - 10:00                              
Frågor, Återkoppling avslut.

Varmt välkomna

SBTA Norr med samarbetspartners


Speciellt tack till Jeal & Co, BWH | Hotels i Östersund för möjligheten att genomföra detta event.


Visa evenemang →
2025 Global Business Travel Forecast - Nordic Webinar
okt.
22

2025 Global Business Travel Forecast - Nordic Webinar

GBTA CWT Global Business Travel Forecast 2025
- The great moderation in pricing is here

The CWT GBTA Global Business Travel Forecast 2025 helps businesses understand forecasted market pricing for airfares, hotel room rates, ground transport and meetings and events. Packed with micro and macroeconomic trends, insights from industry leaders, and in-depth analysis, you’ll be one step ahead of the curve.

Please join us for an exclusive webinar on the forecasted travel pricing with Richard Johnson (Vice President, Global Head of CWT consulting services) to understand how the market prices are going to drive your travel budget in 2025.

The full report can be found on Global Business Travel Forecast | CWT (mycwt.com) where you also will have a 2025 Forecast Calculator with a sanity check of your travel budget for next year and visionary 2040 Report.

Nordic Business Travel Associations

Carl | Fredrik | Jens Sari


Speaker | Richard Johnson – Global Executive Leader

President, Global Head of CWT consulting services, Global Executive Leader Richard Johnson to understand how the market prices are going to drive your travel budget in 2025.

Richard Johnson leads CWT Solutions Group globally. His team is responsible for providing highly customized consulting services to our customers, helping them enjoy the best possible value for their investment in travel.

Richard has been at CWT for just over four and a half years. He joined in Sydney and initially led Solutions Group for the APAC region, based in Australia and then Singapore. He relocated back to the UK to lead EMEA in late 2018 and then, when the pandemic hit in 2020, took on global responsibility. Richard has over ten years in corporate travel consulting and payments. We talk to Rich about his motivations, sustainability and the future of business travel.


Visa evenemang →
Höstevent med SBTA Väst
okt.
16

Höstevent med SBTA Väst

Bästa SBTA medlemmar
Varmt välkommen till höstens andra event med SBTA Väst. Detta tillfälle kommer vi att få lära mer vad som händer i Göteborg, men också det senaste i branschen. Vi samlas kl 07.30 och bjuds på kaffe/te och smörgås. Vi är mycket stolta att ha Peter Grönberg VD på Göteborg & Co som talare och gäst denna morgon.


Plats:  Jacy´z Hotel & Resort
Adress: Drakegatan 10, Göteborg


Agenda:
07.30. Incheckning och frukost
08.00. Välkomna
08.10 Dagens huvudtalare: Peter Grönberg, Göteborg & Co (Tema: Vad är på gång i Destinationen Göteborg?)
09.00 SBTA Nytt - Fredrik Hermelin
09.30 Avslut


Inspiratör

Peter Grönberg är VD för Göteborg & Co, en position han tillträdde i juni 2019.
Han har en bakgrund som civilingenjör och har över 20 års erfarenhet från ledande roller inom tjänsteutveckling och digitalisering. Innan han började på Göteborg & Co arbetade han många år inom Volvokoncernen, där han bland annat ansvarade för företagskultur, mångfaldsfrågor och arbetsgivarvarumärke.

År 2014 blev han utsedd till årets ledarutvecklare av tidningen Chef. Peter kommer att berätta om allt spännande som händer i Göteborg framöver.  

Osa senast 8 oktober.

Vänligen uppge ev. specialkost och allergier vid anmälan.  

Varmt välkommen

Sveriges Affärsreseförening, SBTA Väst

Camilla, Jenny, Magnus, Mats, Karin, Jessica, Ewa & Fredrik

Visa evenemang →
Travel Managers Middag @ Villa Dahlia
okt.
2

Travel Managers Middag @ Villa Dahlia

VILLA DAHLIA
Ett kurerat och chict boutiquehotell i lummiga Tegnérlunden, Stockholm. Kliv in i ett familjärt hem genomsyrat av hållbarhet och genuint hantverk, med utsikt över stadens takåsar. Villa Dahlia andas avslappnad elegans och bjuder in till en stämningsfull mötesplats i kvarterets hjärta, där minnen skapas och upplevelser delas.

Villa Dahlia öppnar hösten 2024 och är det tredje hotellet i familjeägda Diplomat Collection, som även inkluderar Hotel Diplomat och Villa Dagmar.

Visa evenemang →
SBTA Syd Höstforum
sep.
24

SBTA Syd Höstforum

Varmt välkomna till SBTA Syds Höstforum
Hur kan AI hjälpa oss att bli mer effektiva och kan det leda till 4 dagars arbetsvecka?  

Malmö: 24 september
Tid: 08:30 - 10:00
Plats: Quality Hotel - The Mill


Vi har det stora nöjet att presentera ett par fantastiska innovatörer som talare till detta forum.

AGENDA:

Yasemin Arhan Modéer - CEO and Founder at Altitude Meetings, Chairwoman Barnfonden, Honorary Doctor at Faculty of Engineering Lund.

Altitude Meetings fjorton anställda har gått ner i arbetstid och hittills sett goda resultat.
– Vårt ideal kring arbetstid har egentligen ingenting med oss att göra. Den är ett resultat av en över hundraårig kamp som inte är vår….Detta blir en intressant föreläsning och med mycket tankeväckande och innovativa idéer. Vad betyder detta skifte för arbetslivet, familjlen och ekonomin. Länk till artikel i Sydsvenskan

Vår andra inspirerande talare tar oss till framtidens Customer Experience, Travel as Service och en mer effektiv arbetsvardag med hjälp av Artificiell Intelligens (AI).

Evelyn Hamilton - Travel & Hospitality AI and CX Subject Matter Expert / Passenger and Guest Experience Expert. Transcom

Evelyn och teamet på Transcom är experter inom AI och Affärsresebranschen .Huvudidén är att ta redan fantastiska CX och förbättra den med AI. Lösningar delas in i tre kategorier. Autopilot, co-pilot och analys och data. Detta baseras på nivån på insatsen som krävs och det fokus som lösningarna har. Automatiserad översättning, Konversationsanalys talande och konverserande AI-Service Bots
Detta är otroligt intressant och vi följer Evelyn och Transcom nära, som ledande inom affärsresebranschen, flygbolag, kundservice och mycket mer. Kom och lyssna till Evelyns intressanta berättelse.


Visa evenemang →
Reseindustrin visar vägen till hållbart resande!
sep.
12

Reseindustrin visar vägen till hållbart resande!

Välkommen till SRF:s hållbarhetsseminarium 12 september där vi bjuder på inspiration från företag i branschen om hur de jobbar med hållbarhetsfrågor. Vi har även bjudit in aktörer till en paneldebatt där vi diskuterar flygets klimatpåverkan och vad som krävs för en omställning till fossilfritt flygresande.

Anmälan: Anmäl dig
HÄR

SEMINARIEINNEHÅLL:

  • Inspireras av kollegor i branschen! Vi har bjudit in Tranås Resebyrå, TUI och GBT Amex som genom  ”case studies” presenterar hur de driver hållbarhetsarbetet framåt i sina organisationer.

  • Paneldebatt om hur flygets utsläpp kan minskas och hur vi kan påskynda omställningen till fossilfritt flyg. Experter, politiker och representanter från resebranschen medverkar.

TALARE:

  • Annika Lignell, TUI:
    Beskriver hur världens största reseföretag på område efter område rör sig mot hållbart resande.

  • Anders Bohlin, GBT:
    Den ledande globala Travel Management-aktören visar hur man möter kunders behov av resepolicyn och klimatrapportering.

  • Anders Lindén, Tranås Resebyrå:
    Vi får ett bevis för att även mindre resebolag kan göra stor skillnad. Tranås Resebyrå fick hållbarhetspriset under Grand Travel Award 2024.

  • Jean-Marie Skoglund, Trafikverket:
    Landets främste expert på flygstatistik beskriver svenskt inrikesflygs utveckling de senaste åren i en internationell jämförelse.

  • Magdalena Streijffert, Preem & Christian Janssen, St1:
    Två stora flygbränslebolag berättar om vad som krävs av politiken och myndigheter för att kraftig öka tillgången av biojetbränsle.

  • Panel med politiker:
    Politiker från flera partier ges möjlighet att kommentera olika förslag från branschen.

Seminariet är kostnadsfritt och öppet för alla.
Först till kvarn gäller! Mer information om innehållet kommer löpande. Anmälan kan göras redan nu via denna
LÄNK.

Visa evenemang →
Be empowered by Data
sep.
12

Be empowered by Data

A warm welcome to a unique Nordic Business Travel Association webinar on Data, Real-time statistics and the latest in Travel Analytics.

In collaboration with member company Travelogix, we have the great pleasure of giving you as a Travel Manager, Purchaser or Business Travel Agency insight into what is the very latest in real-time data for the business travel industry.

/Fredrik Hermelin - General Manager SBTA

Date: 2024/09/12
Time: 09:00 - 10:15
Language: Engelska
Länk till Webinar: Teams opens 10 min before the event starts




Our Speakers:

Travelogix:

The Travelogix suite of cloud-based solutions provides TMCs and Travel Managers with immediate, easy access to real-time travel management data, reports and analysis. We make analyzing this data fast, accurate and powerful. We make breakthrough solutions that revolutionize the way TMCs and Travel Managers access, view and use data.

Our software allows Consortia, TMCs and Travel Managers to unlock the value of their data and turn it into a strategic, competitive asset that delivers maximum customer satisfaction and ROI.

It all started with two passionate people. One, a savvy travel business leader with a passion for data, and the other an expert in all things technical. Both were obsessed with solving complex problems in aggregating, consolidating, normalising, cleansing and visualising data for the travel industry. These were, and still are, the fundamental ingredients of Travelogix.

Speaker | Chris Lewis – Founder & CEO

Chris founded Travelogix in 2011 after 18 years’ experience in business travel and travel technology management with various multinationals including Navigant, American Express and Micros Systems. The vision was to build a system that would automate the collection of data from the multitude of platforms used by a TMC and centralise that data into a dedicated reporting platform where the TMC and their clients could analyse real-time data in a simple, intuitive and interactive browser based platform.

Chris outlined his vision to Gary and they set about building the platform. In 2013 their vision was realised when Travelogix launched with their first clients and have never looked back.

Visa evenemang →
After Work med SBTA Väst
sep.
3

After Work med SBTA Väst

Varmt välkommen på After Work med SBTA Väst.

I samarbete med Strömma Turism & Sjöfart har SBTA Väst fått möjlighet och åka ut med Paddanbåten tisdagen den 3 september.  Samtidigt som vi upplever Göteborgs kanaler och vatten kickar vi igång hösten och blickar fram emot kommande aktiviteter och vad som är på gång inom SBTA världen. På båtturen nätverkar vi och umgås innan vi slutligen lägger till vid Feskekôrkan.  Där bjuds vi på något svalkande samtidigt som vi får höra vad som händer i de nyrenoverade lokalerna. Riktigt spännande.

Var och när:
Samling sker utanför Pressbyrån på Drottningtorget klockan 16:50.
Slutstation blir vid Feskekôrkan och vi beräknas vara klara ca kl. 19.00.

OSA senast den 23 augusti.
Vi bjuder på en lättare måltid och dryck. Vänligen meddela allergier.

Ta med en gäst:
Känner du någon som arbetar med resefrågor på annat företag i Väst som skulle ha nytta av att vara med i SBTA så får du gärna bjuda med denne som gäst.

Varmt välkomna!

Camilla, Mats, Karin, Jessica, Ewa, Jenny, Magnus och Fredrik

Visa evenemang →
Exklusivt - En dag på flygplatsen (Malmö Airport) /Anmälan stängd
sep.
3

Exklusivt - En dag på flygplatsen (Malmö Airport) /Anmälan stängd

Anmälan till eventet är stängd
Missa inte chansen att fördjupa dig i flygets spännande värld!
Malmö Airport i samarbete med SBTA bjuder in SBTAs direkta medlemmar - Travel Managers/Inköpare/Rese-samordnare till en intressant eftermiddag på Malmö Airport.

Välkommen till en unik möjlighet att fördjupa dig i flygets spännande värld på Malmö Airport!
Vi har glädjen att bjuda in dig och ditt team till en spännande och informativ eftermiddag på Malmö Airport. Flygplatschef, Nils Funke, kommer att guida er genom flygplatsens visioner och framsteg. Dessutom kommer Swedavias Aviationavdelning att presentera de senaste trenderna inom flygindustrin.

Delta i spännande diskussioner om hållbart resande och utforska hur vi tillsammans kan skapa maximalt värde för våra kunder.
Som kronan på verket får du en exklusiv rundtur bakom kulisserna på Malmö Airport. Missa inte chansen att vara med på denna inspirerande halvdag på Malmö Airport!

Datum: Tisdagen den 3:e September 2024
Plats: Malmö Airport, Terminalvägen 1

Agenda:

13.00 Registrering
13.20 Presentation av Malmö Airport
13.40 Swedavias miljöarbete och hållbart flyg – vad är möjligt idag och i framtiden
14.00 De senaste trenderna inom flygindustrin
14.30 Exklusiv rundtur på Malmö Airport
16.30 Avslutning och möjlighet att handla parfym och godis i Taxfree

Varmt välkomna hälsar

Nils Funke, Flygplatschef Malmö Airport
Tony Hansson, Kommersiell Driftchef
Ulrika Rosén - SBTA Syd

Visa evenemang →
London Business Travel Show Europe 2024
juni
19
till 20 juni

London Business Travel Show Europe 2024

The two-day exhibition and conference have, for 30 years, helped buyers improve, benchmark and establish their travel programmes, and 2024 will be no different!

You can discover what's new in the industry, uncover the latest innovations, meet the broadest range of industry suppliers, learn from the experts and reconnect with colleagues across the show. And have a little fun while you're doing it.

So, what are you waiting for? Celebrate!

#ForTheLoveOfTravel

Visa evenemang →
Secure and fast, virtual payments with AirPlus
juni
11

Secure and fast, virtual payments with AirPlus

Digitalization is transforming the entire travel industry, presenting new challenges for buyers and service providers.

However, it also enables travel companies like yours to rethink booking and billing processes, making them much more efficient.
The digital payment solutions from AirPlus International are tailored to the needs of travel professionals. With methods such as virtual credit cards, you can enjoy all the benefits of the new digital travel world:
Simplified payment processes
• Increased transparency
• Reduced risk of fraud
• Secured cash flow …

And much more! Don't miss out on this opportunity to learn all the ways you can revolutionize your payment processes with our virtual solutions during our upcoming free webinar on June 11th at 11 am CEST.

Meet the speakers:



Visa evenemang →
Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 4
maj
21

Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 4

Fundamentals Travel Management (Nordic Edition)

Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program

Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.

Vi kör utbildningen online via Teams 10 & 24 april samt 7 & 21 maj.

Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.

Kursen innehåller:

  • Översikt över Travel Management

  • Resepolicy

  • Skapa en tjänstemodell

  • Strategic Sourcing / Supplier Management

  • Reseteknologins grunder

  • Data & Analytics /Mäta framgång.

  • Reseriskhantering

    Nordisk produktionsinnehåll:

  • Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
    Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback International

    Ytterligare värde:

  • Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.

  • Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering

    Kostnad för kursdeltagande:

  • Som medlem i en nordisk affärsrese-förening kostar utbildningen -
    4 375 SEK inkl. moms

  • Är du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
    5 875 SEK inkl. moms

  • Träningsdatum 10 & 24 april samt 7 & 21 maj

  • Begränsat antal deltagare (nordiskt) 30

  • Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska

    Modulerna

    Modul 1: Översikt över Travel Management

    Modul 2: Resepolicy

    Modul 3: Skapa en tjänstemodell

    Modul 4: Strategic Sourcing / Vendor Management

    Modul 5: Reseteknikens grunder

    Modul 6: Data och analys / Mätning av framgång

    Modul 7: Reseriskhantering

    Vad du kan förvänta dig av utbildningen:

    Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. De virtuella klasserna är engagerande sessioner på kameran som kombinerar föreläsningar och diskussioner med fokus på veckomoduler. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett elektroniskt intyg om slutförande via e-post. Eleverna måste delta i varje pass under de fyra sessionerna inklusive veckoperioden den 10 och 24 april och 7 och 21 maj

    Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
    Fredrik, Sari, Jens, & Carl

Visa evenemang →
SBTA Årsstämma
maj
15

SBTA Årsstämma

Sveriges Affärsreseförening, SBTA hälsar dig som medlem varmt välkommen till årsmöte med efterföljande Vårmöte i samarbete med Svenska Resebyrå-föreningen, SRF

Det är åter dags för Sveriges Affärsreseförening, SBTA's årsmöte. Vilket år det har vart med fantastisk tillväxt och utveckling för föreningen. I år har SBTA valt att lägga den ordinarie föreningsstämman i anslutning till Vårmötet, som arrangeras i samarbete med Svenska Resebyråföreningen, SRF. Detta borgar för stor uppslutning. Programmet är högaktuellt med fokus på Sveriges utmaningar inom infrastrukturen och dess påverkan på reseindustrin. Dessutom kommer Ola Rosling (son till Hans Rosling) från Gapminder att ge oss perspektiv på hur världen utvecklats.
 
Både årsstämman och Vårmötet hålls i Näringslivets Hus på Storgatan 19 i Stockholm.
 --
Agenda:
13:00 -13:30
SBTA välkomnar nya medlemmar (Laila Östregård, SBTA Öst)
13:15 - 14:00
SBTA Öppnar dörrarna för tårtkalas med anledning av SBTAs 40 års jubileum
14.00 - 16.00
SBTA Årsmöte i mötesrum "Industrisalen"

Årsmötet inleds kl. 14:00 med formellt årsmöte. På mötet informerar vi om väsentliga och aktuella ämnen

14:00 – 14:10
General Manager Hälsar Varmt välkomna till Årsmöte 2024. Höjdpunkter från 2023/2024
14:10 – 15:00
SBTA Ordförande Mats Lagerholm (Essity) öppnar årsstämman och presenterar dagordning. Inkl Valberedning, Stiftelse
15:05 – 15:20
Keynote talare - Anna Olofsson Marknadsdirektör från Umeå kommun berättar om Sveriges största tillväxtregion
Batteribältet, Skogen, NATO, Inflyttning och en expansion som sätter press på infrastrukturen i norr.
15:20 – 15:30
Nahed Alwani från Turismutbildningar kommer och berättar, Stipendiat Maria Johansson från TRAC utbildningen berättar.
15:30 – 15:55
Hur hänger allt samman SBTA + Regionerna Syd, Väst, Norr och Öst och SOS. Vad är på agendan under 2024-2025
16:00-16:10 
Hur kan SBTA bli bättre, mer relevant och utvecklas med sina medlemmar (Mentimeter övning)
16:10 - 16:30

Mingel och nätverkande

Resebranschens Vårmöte, kl. 16:30 - 18:30, i möterum "Industrisalen"
I samarbete med - Sabre, MTRX, Qatar Airways & SIXT
Efter årsmötet samlas vi för gemensamt möte med SRF under temat ”Halkar Sverige efter på grund av vår infrastruktur?” Vad blir konsekvenserna om Sverige inte satsar på infrastrukturen? Detta diskuterar experter och representanter från transportföretag, reseindustrin och politiken. Ola Rosling från Gapminder pratar om hur världen utvecklats i tider av pandemi, ekonomisk nedgång och geopolitisk oro.

Mingel med mat och musikunderhållning 18:30 - 21:00 i Restaurangen.
Vi avslutar kvällen med mat, dryck och svängig storbandsmusik. 

OBS! - Anmälan sker nedan. Antal platser begränsade. Först till kvarn gäller. Deadline för anmälan är 3 maj

MTRX ERBJUDANDE
Erbjudande till Direktmedlemmar: RES MED MTRX TILL ÅRSSTÄMMAN OCH VÅRMÖTET

Erbjudandet gäller endast direkta medlemmarna i Region Väst

Göteborg C – Stockholm C
Restid: 07:54-11:10
Frukost ingår. 

Returresan har deltagarna möjlighet att välja mellan två avgångar beroende på om de vill åka hemåt direkt eller åka vid lunch.

Stockholm C – Göteborg C
Restid: 08:12-11:30
Fika ingår
Restid 12:13-15:30
Lunch ingår

Med vänliga hälsningar Yonge, MTRX

Visa evenemang →
Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 3
maj
7

Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 3

Fundamentals Travel Management (Nordic Edition)

Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program

Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.

Vi kör utbildningen online via Teams 10 & 24 april samt 7 & 21 maj.

Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.

Kursen innehåller:

  • Översikt över Travel Management

  • Resepolicy

  • Skapa en tjänstemodell

  • Strategic Sourcing / Supplier Management

  • Reseteknologins grunder

  • Data & Analytics /Mäta framgång.

  • Reseriskhantering

    Nordisk produktionsinnehåll:

  • Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
    Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback International

    Ytterligare värde:

  • Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.

  • Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering

    Kostnad för kursdeltagande:

  • Som medlem i en nordisk affärsrese-förening kostar utbildningen -
    4 375 SEK inkl. moms

  • Är du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
    5 875 SEK inkl. moms

  • Träningsdatum 10 & 24 april samt 7 & 21 maj

  • Begränsat antal deltagare (nordiskt) 30

  • Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska

    Modulerna

    Modul 1: Översikt över Travel Management

    Modul 2: Resepolicy

    Modul 3: Skapa en tjänstemodell

    Modul 4: Strategic Sourcing / Vendor Management

    Modul 5: Reseteknikens grunder

    Modul 6: Data och analys / Mätning av framgång

    Modul 7: Reseriskhantering

    Vad du kan förvänta dig av utbildningen:

    Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. De virtuella klasserna är engagerande sessioner på kameran som kombinerar föreläsningar och diskussioner med fokus på veckomoduler. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett elektroniskt intyg om slutförande via e-post. Eleverna måste delta i varje pass under de fyra sessionerna inklusive veckoperioden den 10 och 24 april och 7 och 21 maj

    Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
    Fredrik, Sari, Jens, & Carl

Visa evenemang →
BT4Europe Webinar on Digital Transformation with MEP Dennis Radtke
apr.
25

BT4Europe Webinar on Digital Transformation with MEP Dennis Radtke

You're cordially invited to an exclusive BT4Europe webinar on Digital Transformation.

This captivating session will explore crucial discussions surrounding the seamless facilitation of cross-border travel, spotlighting the indispensable role of digital IDs and the urgent need to exempt business travel from A1 requirement.

As businesses navigate the evolving landscape of business travel, understanding the nuances of digital transformation becomes essential. Join us for a dynamic hour of insights, strategies, and foresight led by esteemed guest speaker MEP Dennis Radtke, who will share invaluable perspectives on this pertinent topic.


Agenda Highlights:

1. Policy Perspectives with MEP Dennis Radtke: Engage in a thought-provoking discussion led by MEP Dennis Radtke, exploring policy frameworks and future initiatives to foster digital transformation in cross-border travel.

2. Understanding Digital IDs: Explore the significance of digital identification systems in streamlining cross-border travel processes and enhancing security measures.

3. Navigating A1 Form Exemptions: Gain insights into the potential exemptions for business travel from the A1 form requirement and its implications for international business operations.

 Why Attend?

1. Insightful Discussions: Gain valuable insights from industry experts and thought leaders on the latest trends in digital transformation EU legislation.

2. Share Opinion Opportunities: Connect with peers and professionals from the BT4Europe community, fostering meaningful collaborations and partnerships.

3. Policy Impact: Learn about potential policy changes and regulatory updates that could shape the future landscape of cross-border business travel, directly impacting your organization's operations.

Don't miss this opportunity to stay ahead in the realm of digital transformation and contribute to shaping the future of cross-border business travel.

Reserve your spot today!

Made Possible by VISA

Visa evenemang →
Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 2
apr.
24

Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 2

Fundamentals Travel Management (Nordic Edition)

Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program

Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.

Vi kör utbildningen online via Teams 10 & 24 april samt 7 & 21 maj.

Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.

Kursen innehåller:

  • Översikt över Travel Management

  • Resepolicy

  • Skapa en tjänstemodell

  • Strategic Sourcing / Supplier Management

  • Reseteknologins grunder

  • Data & Analytics /Mäta framgång.

  • Reseriskhantering

    Nordisk produktionsinnehåll:

  • Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
    Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback International

    Ytterligare värde:

  • Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.

  • Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering

    Kostnad för kursdeltagande:

  • Som medlem i en nordisk affärsrese-förening kostar utbildningen -
    4 375 SEK inkl. moms

  • Är du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
    5 875 SEK inkl. moms

  • Träningsdatum 10 & 24 april samt 7 & 21 maj

  • Begränsat antal deltagare (nordiskt) 30

  • Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska

    Modulerna

    Modul 1: Översikt över Travel Management

    Modul 2: Resepolicy

    Modul 3: Skapa en tjänstemodell

    Modul 4: Strategic Sourcing / Vendor Management

    Modul 5: Reseteknikens grunder

    Modul 6: Data och analys / Mätning av framgång

    Modul 7: Reseriskhantering

    Vad du kan förvänta dig av utbildningen:

    Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. De virtuella klasserna är engagerande sessioner på kameran som kombinerar föreläsningar och diskussioner med fokus på veckomoduler. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett elektroniskt intyg om slutförande via e-post. Eleverna måste delta i varje pass under de fyra sessionerna inklusive veckoperioden den 10 och 24 april och 7 och 21 maj

    Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
    Fredrik, Sari, Jens, & Carl

Visa evenemang →
Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 1
apr.
10

Nordic BTAs Fundamentals Travel Management Training Part 1

Fundamentals Travel Management (Nordic Edition)

Få en omfattande förståelse av att skapa ett modernt affärsrese-program

Kursen “Fundamentals of Business Travel Management” (Nordic Edition) som är designad för reseinköpare, HR och Travel Managers samt leverantörer som vill ha en djupare förståelse för de grundläggande delarna av en företagsresepolicy.

Vi kör utbildningen online via Teams 10 & 24 april samt 7 & 21 maj.

Kursen undervisas av nordiska branschfolk med över 20 års erfarenhet av både att forma resepolicy och utbilda affärsrese- och möteschefer.
Du som deltat kommer att få en bättre förståelse för hantering av affärsresor och göra sig oumbärliga för deras organisations behov.

Kursen innehåller:

  • Översikt över Travel Management

  • Resepolicy

  • Skapa en tjänstemodell

  • Strategic Sourcing / Supplier Management

  • Reseteknologins grunder

  • Data & Analytics /Mäta framgång.

  • Reseriskhantering

    Nordisk produktionsinnehåll:

  • Skatter, moms, betalningslösningar (med relation till våra nordiska regelverk)
    Levereras lokalt på lokalt språk, av extern expert. SAP, Concur & Taxback International

    Ytterligare värde:

  • Meetings & Events (SMM) extern talare öppnar för möten och event, med influens av kommande AI support.

  • Vi bjuder också in talare ifrån industrin med fokus på Global Travel Management, Hållbarhet, Riskhantering

    Kostnad för kursdeltagande:

  • Som medlem i en nordisk affärsrese-förening kostar utbildningen -
    4 375 SEK inkl. moms

  • Är du inte medlem i någon nordisk affärsreseförening kostar utbildningen -
    5 875 SEK inkl. moms

  • Träningsdatum 10 & 24 april samt 7 & 21 maj

  • Begränsat antal deltagare (nordiskt) 30

  • Utbildningskurs språk är engelska med lokala influencer på Finska, Danska, Norska och Svenska

    Modulerna

    Modul 1: Översikt över Travel Management

    Modul 2: Resepolicy

    Modul 3: Skapa en tjänstemodell

    Modul 4: Strategic Sourcing / Vendor Management

    Modul 5: Reseteknikens grunder

    Modul 6: Data och analys / Mätning av framgång

    Modul 7: Reseriskhantering

    Vad du kan förvänta dig av utbildningen:

    Elever bör räkna med att lägga upp till 2 timmar på kursförarbete. De virtuella klasserna är engagerande sessioner på kameran som kombinerar föreläsningar och diskussioner med fokus på veckomoduler. I slutet av kursen kommer deltagarna att få ett elektroniskt intyg om slutförande via e-post. Eleverna måste delta i varje pass under de fyra sessionerna inklusive veckoperioden den 10 och 24 april och 7 och 21 maj

    Välkommen till Fundamentals Business Travel Management (Nordic Edition)
    Fredrik, Sari, Jens, & Carl

Visa evenemang →