
Nyckeltal
Under 2010/2011 drev vi inom SBTA ett projekt med målet att hitta ett sätt att samla in nyckeltal bland SBTAs medlemmar. Stora företag får ofta statistik, kanske till och med jämförelse-tal, från sin resebyrå, men många av de mindre och medelstora företagen har inte den möjligheten.
SBTA Nyckeltal Inköp: Vi avvaktar något med Inköps-delen, då vi saknar verktyg för datainsamling och hantering.
SBTA Nyckeltal Beteende: Denna del av projektet drivs av Resegeometri, som genom enkät och intervjuer samlade in data kring beteende. Den första datainsamlingen gjordes under hösten 2013 och de företag som deltog har fått ta del av sin rapport. Vi kommer under våren/alternativt tidig höst 2014 att följa upp med ytterligare en insamling. Ambitionen är att vi gör rapporten regelbundet, för att på så sätt kunna se trender och förändringar i beteendet.
SBTA Nyckeltal – Så funkar det
Q&A SBTA Nyckeltal Beteende:
Den data som samlas in på företagsnivå (alltså den du får från resebyrå eller annat) sammanställs och bildar SBTA-nyckeltal, vilka delges alla som skickat in data – Kostnadsfritt. Den kan du då använda och jämföra med din egen data, som du ju redan har.
Den data som samlas in från resenärerna sammanställs och bildar SBTA nyckeltal, vilka delges alla som skickat in data – Kostnadsfritt. Du får däremot inte ”dina resenärers” data. Anledningen är att det krävs handpåläggning från Resegeometris sida för att separera ett företags svar från ”SBTA-företagen”. ”Handpåläggningen” innebär ytterligare kostnader för Resegeometri med andra ord.
Vi har diskuterat om man kan sätta ett lägre pris på att få ”rå-datan”, ”rå-svaren”, men kom överens om att det inte blir bra. Det är bättre att betala 5000 kr och få en ordentligt genomarbetad analys som man kan göra något med, än att betala kanske 2000 kr för något man inte kan använda ordentligt. Resegeometri är intresserade av att leverera något ni kan använda direkt. Som beslutsunderlag, som påtryckningsmedel internt eller för att understryka vikten av/behovet av osv…
GBTA data:
SBTAs direkta medlemmar är sedan 1 jan 2012 medlemmar i GBTA, som också har verktyg och statistik för KPI’er (Key Performance Indicators, alltså nyckeltal som berättar hur ditt företag ligger till i förhållande till andra). De har t.o.m en webbaserad introduktion av sitt verktyg, så det är både lätt och smidigt.
Om du inte registrerat/anmält dig via deras hemsida är inte ditt medlemskap aktiverat. På förstasidan på sbta.se kan du klicka dig fram till aktiveringen. Det kostar inget, utan du anger medlemskap i SBTA. När du sen fått login till deras sida, är det fritt fram att använda deras verktyg.