MICE-industrin - Utmaningar och Möjligheter

MICE-industrin, som förkortningen omfattar ”Meetings, Incentives, Conferences, och Exhibitions”, är en betydande del av Sveriges affärsreseekonomi och spelar en central roll i att främja affärsrelationer och kunskapsutbyte för näringslivet i Sverige. Trots dess stora betydelse står MICE-industrin inför flera utmaningar som kanske hindrar dess fulla potential och skulle kunna bli ännu starkare med strategiska insatser, likt det stora engagemang som Travel Managers har för sina affärsreseprogram, resepolicyer och regelverk för bland annat hållbarhet, säkerhet, inkludering och omsorgsplikt.

Utmaningar i MICE-industrin

En av de mest framträdande utmaningarna i den svenska MICE-industrin är den fragmenterade marknaden. Många aktörer i branschen, som till exempel eventbyråer, frilansande eventplanerare, mötes- och konferenshotell, affärsresebyråer, mötes- och konferenscenter och en enorm mängd leverantörer för alla tjänster som MICE-industrin behöver. Ljud, ljus, säkerhet, artister, miljöer, design, grafisk utformning och mycket mer. Leverantörer som alla för det mesta arbetar oberoende av varandra.

Fredrik Hermelin, General Manager på Sveriges Affärsreseförening, SBTA, har sedan 2012, det vill säga 12 år, arbetat inom kommersiell försäljning och operativ ledning inom mötes- och eventindustrin. Även nu på Sveriges Affärsreseförening, SBTA, och med daglig kommunikation med företag, leverantörer, samordnare och projektledare är det tydligt att företag som köper in MICE-tjänster ofta saknar en tydlig koppling till sina företags övergripande affärsresepolicy, bokningsprocesser, hållbarhetspolicy, leverantörsprogram eller statistik, analys och säkerhetsprogram.

För företag som investerar i MICE-tjänster finns det sällan en enhetlig policy eller intern struktur för att hantera aspekter som omsättning, innehåll, säkerhet, kostnadsbesparingar och "Duty of Care" (ansvar för deltagarnas välbefinnande).

Många aktörer i branschen bekräftar att MICE-budgeten oftast sitter på C-nivå och läggs ut till olika ansvariga chefer på avdelningar, men har ofta ingen koppling till inköpsavdelning, Travel Manager eller den väletablerade affärsresepolicyn.

Samordning och Standardisering

Sveriges Affärsreseförening (SBTA) har tagit ett viktigt initiativ genom att inkludera MICE-segmentet inom sitt affärsområde. SBTA säger ”Tillsammans skapar vi morgondagens affärsresor & möten”. Möten symboliserar MICE-industrin, men det står klart att MICE-segmentet trots detta även här kommer i andra prioritering efter affärsreseprogrammen.

Under hösten 2024 kommer Sveriges Affärsreseförening, SBTA, att arbeta mer med frågor kring MICE och lyfta upp värden för att ge stöd till Travel Managers som vill öka sitt engagemang kring MICE-segmentet och kommer inkludera fokus på inköp, policy, hållbarhet & säkerhet.

Ett mer kontrollerat initiativ från företag att hantera sin MICE-budget skulle eventuellt spela en avgörande roll i att skapa bättre standarder för branschen, vilket i sin tur skulle kunna leda till förbättrad kvalitet och effektivitet. Detta skulle också underlätta för företag att navigera i en annars komplex och fragmenterad marknad.

Starka Aktörer men Ingen Samlad Kraft

 Sverige har flera starka och erfarna aktörer inom MICE-industrin som erbjuder högkvalitativa tjänster och lösningar. Trots denna styrka i enskilda aktörer finns det en viss brist på en central samordning och kompetens som kan förena dessa krafter och sprida bästa praxis över hela industrin. Här borde Sveriges Affärsreseförening, SBTA, kunna samla kunskap och kontaktnät.

Kanske är det så att med en central samlad plats för kunskap kan vi hjälpa våra företagsmedlemmar att bli mer effektiva, vilket kan påverka både kvaliteten på tjänsterna, ökad hållbarhet och möjligheterna till bättre, inkluderande och säkra event.

 En Väg Framåt

För att MICE-industrin i Sverige ska kunna växa och utvecklas på ett hållbart och effektivt sätt är det avgörande att stärka samordningen och standardiseringen inom branschen. Sveriges Affärsreseförening, SBTAs arbete med att samla data och insikter är ett viktigt första steg, men det krävs ytterligare initiativ för att etablera en enhetlig marknad.

Genom att främja samarbete mellan aktörer och utveckla gemensamma riktlinjer och standarder kan vi säkerställa att MICE-industrin fortsätter att vara en vital och framgångsrik del av Sveriges affärsrese- och mötesekonomi.

Genom att adressera dessa utmaningar och utnyttja de möjligheter som finns för samordning och standardisering kan vi inte bara förbättra effektiviteten och kvaliteten inom MICE-industrin, utan också stärka Sveriges position som en ledande destination för affärsresor och events på den globala scenen.



LOOP Nordic - Ett event för MICE industrin i Norden.
I Stockholm hålls det ett spännande och helt unikt event 23-25 oktober på Hotel Reisen.

Den etablerade och välkända B2B-mässan lämnar sina gamla trakter och bjuder för första gången in resebyråer och eventbolag från Danmark, Finland, Norge och Sverige till LOOP Nordic.

Under tre dagar kommer nätverkande på högsta nivå och många nya affärskontakter att knytas. Speed dating på världsklass-nivå, med ett stort utbud av internationella utställare samt resebyråköpare och researrangörer.

Program:
23.10. Ankomst, nätverkslunch, loop-mässa & välkomstmottagning |
24.10. Loop-mässa & Luxury Networking Night |
25.10. Loop-mässa & Avslut

Services: BOENDE 23.10 - 25.10|  Mat & Dryck | Deltagande | Välkomstparty | Nätverkande i världsklass utlovas 

Är du nyfiken? Gå in på https://www.lobster-event.com/en/event-details/loop-nordic-2024


Föregående
Föregående

GBTA CWT Global Business Travel Forecast 2025

Nästa
Nästa

Till Oslo för att planera Nordic Business Travel Summit 17-18 mars 2025