Geenhush och Greenwash – Dubbel snedvridning av hållbarhetskommunikation

Det finns en dubbel snedvridning av hållbarhetskommunikation. Begreppet greenwashing har länge varit etablerat.
Enkelt förklarat: Att överdriva sin hållbarhetskommunikation. Det kan vara allt från direkt fel och vilseledande eller att oproportionerligt kommunicera det hållbara men inte motsvarande om det ohållbara.

Jag säger dubbel snedvridning för att vi också har mängder av företag som greenhushar. Som underdriver sin kommunikation om hållbarhet. Som gör mer än de säger. Som inte talk the walk.

Både greenwash och greenhush är problematisk för att det ger en snedvriden bild av

  • Vad hållbarhet är, bredden, djupet, variationen

  • Vem som är hållbar, typer av aktörer och verksamheten

  • Hur hållbarheten går, utveckling, förbättringar, satsningar

I EU pågår många processer inom det som kallas The Green Deal eller den gröna given. Ett av syftena är att komma åt greenwashing. En positiv följd vore om vi också får se mindre green-hushing. Det nya direktivet ”Empower consumers in the green transition” som antogs i januari 2024 syftar till att skapa bättre hållbarhetskommunikation.

Detta ska nu implementeras i de nationella lagstiftningarna och innebär bl.a. förbud mot:

  • allmänna miljöpåståenden utan att det i nära anslutning finns bevis till påstående. Det gäller t.ex. klimatneutral, biologisk nedbrytbar, energieffektiv, klimatsmart eller ekologisk

  • att påstå att en produkt genom klimatkompensation har ingen eller minskad miljöpåverkan

  • hållbarhetsmärkningar utan oberoende certifierings-processer. I det ingår även märkningar skapade av företag om att deras egna produkter har verifierats.

Jag tror vi är många som välkomnar detta, vi vill ju att det ska vara rättvist och som det är idag går att kalla saker klimat- positivt utan att behöva motivera särskilt mycket hur eller varför.

Företag i framkant ser till att implementera det nya sättet att kommunicera redan nu. För mig betyder det att:

  1. Berätta om ert hållbarhetsarbete. De positiva utvecklingen ni skapar, de utmaningar ni står inför, det arbete som återstår. Var transparenta, undvik att vilseleda, gör er redo att svara på frågor och möta kritik som kan komma. Ibland är den befogad och kan bidra till ännu mer utveckling.

  2. Ta hjälp och var kreativa. När det kommer nya ramar som försvårar kommunikation i syfte att förbättra för konsumenter, se det som möjligheter att utvecklas.

  3. Se till att bli certifierade av en seriös oberoende tredjepart. Se det som affärs- och verksamhetsutveckling, som ett kvalitetsarbete med bonus att det blir lättare för kund att välja er

Är ni osäkra på vad som ”duger” att kommunicera eller hur det kan göras på ett rättvisande sätt? Hör av dig så bollar vi!

Till vardags arbetar Linda som hållbarhetskonsult med fokus på social hållbarhet inom resebranschen. Sedan många år driver hon resebloggen resamedvetet.se och gav 2022 ut boken Resenärens makt – turism som när och tär. Hennes specialitet att kunna se ytterligare en aspekt av en redan komplex fråga för att i nästa steg tratta ner vad det egentligen handlar om för att göra hela skillnaden.

Föregående
Föregående

Elevating business travel with innovative mobility services

Nästa
Nästa

Shaping the Future of Europe via Business Travel Policy Priorities for the EU 2024-2029 Agenda