En hållbar resepolicy måste inte utesluta flyg, men den behöver inkludera det!

I en artikel i The Union of Civil Servants (Fackförbundet ST):s medlemstidning Tidningen Publikt lyfts Folkhälsomyndigheten:s strävan att minska klimatpåverkan från tjänsteresor fram.

Fokus har hos dem, precis som hos många andra organisationer, kommit att hamna på att välja tåget framför flyget. Men är en flygfri resepolicy det samma som en hållbar resepolicy? Måste en hållbar resepolicy sätta transportslaget framför livspussel och människan?

Pandemin tvingade många organisationer att ställa om från fysiska möten till digitala möten. Initialt tycktes många dessutom övertygade om att nu var det slutrest, det gick ju bra att avhandla saker via Teams. Ändå återkom delar av tjänsteresandet när restriktionerna togs bort. Sannolikt inte för att anställda älskar att resa, utan för att teamsmötet trots allt saknar vissa dimensioner. Med behovet av att återigen ses behövde så klart hållbarhetsaspekten åter lyftas fram – hållbarhet för klimatet men också hållbarhet i livspusslet. Det blev därför också ett gyllene tillfälle att tänka om.

Idag kan vi göra hållbarhetsval inom alla transportslag. Vi kan resa med tågbolag som köper grön el, bussbolag som kör på HVO, hyra elbil – och vi kan välja att flyga fossilfritt. Fler och fler flygbolag samt fristående organisationer erbjuder möjligheten att köpa till fossilfria alternativa flygbränslen till flygresan. Dessa bränslen tillförs sedan flyget på samma sätt som SJ:s gröna el tillförs elnätet.

Inom Folkhälsomyndigheten har man valt att ge dem som reser med tåg 1 100 kronor extra i lönekuvertet per resa. Till det kommer traktamente och, för myndigheten, kostnaden för eventuella hotellnätter. Om det kompenserar för tiden hemifrån är så klart upp till den anställde att avgöra, men 1 100 kronor räcker till nog med fossilfritt flygbränsle för att flyga tur och retur sträckan Bromma – Östersund koldioxidneutralt.

Kanske skulle våra myndigheter fundera på att införa en ”Fossilfri Resepolicy” så att det inte är transportslaget utan klimatet OCH livspusslet som får stå i centrum.

David Hild - FlyGreenFund

Föregående
Föregående

SJ byter biljettbokningssystem - framtidssäkrar en av Sveriges största reseplattformar 

Nästa
Nästa

Medarbetarna - dina viktigaste samarbetspartners