Det handlar om människan – att förstå vad social hållbarhet är

Allt handlar om människor. ”Medarbetarna är vår viktigaste resurs och kunderna vår högsta prioritet.” Denna utslitna mening är både sann och en djupt rotad devis. Ändå tycks dessa ”människor” vara långt ifrån mittpunkten när det snackas hållbarhet.

Vart jag än vänder mig börjar hållbarhetssamtalen i samma ände. Utsläpp och transporter, energieffektiviseringar och matsvinn. Hur utvecklingsarbete bedrivs, hur förbättringar genomförs. Det gäller besöksnäringen, paketresearrangörer och affärsresebranschen. Hur blev hållbarhet synonymt med miljöarbete och varför känns det sociala hållbarhetsarbetet fyllt med fluff och mjuka värden?

Senast när jag träffade delar av affärsresebranschen blev några av mina slutsatser ännu en gång bekräftade:

1.     Kunskapsnivån om vad social hållbarhet är, den är förvånansvärt låg. Det gäller oavsett om det är medarbetarna på en liten konferensanläggning eller chefer på stora hotellkedjor.
2.     Det finns ett kontinuerligt utvecklingsarbete som gynnar människor men det ses inte och benämns inte som ett arbete för social hållbarhet.
3.     Båda ovanstående anledningar bidrar till att vi inte kommunicerar den sociala hållbarheten. Effekten av det är att det inte uppfattas som viktigt och att vi inte lär och inspireras av varandra.

Det som inte syns, det finns inte.

Så, vad är social hållbarhet?

För att råda bot på denna kunskapslucka har jag gjort det till min mission att prata upp värdet av att arbeta med social hållbarhet och få fler att sätta människan i centrum i hållbarhetsarbetet.

Oavsett bransch handlar social hållbarhet bl.a. om lön och arbetsvillkor, inkluderingsarbete och mångfaldsfrågor samt välmående och hälsa hos medarbetare. Min allra mest kärnfulla förklaring om vad social hållbarhet är att social hållbarhet handlar om att stärka och skydda människor.

Men, vad betyder det i praktiken?

Både för resebranschen i stort och affärsresandet kan människor delas in i fyra kategorier:

1.     Medarbetare
2.     Kunder
3.     Leverantörer
4.     Lokalbefolkningen.

De företag som kommit en bit med sitt sociala hållbarhetsarbete har ofta en utvecklad personalpolitik och medvetet ledarskap. En del tar stort ansvar för valet av leverantörer. Alla har kunden i fokus men kanske inte vad som är bäst för kunden utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv utan baserat på nöjdhet och vad kunden själv tror är bäst. Hur lokalbefolkningen påverkas av en inkommande affärsresa är den del av det sociala hållbarhetsarbetet som färst aktörer funderat på och än mindre arbetar aktivt med.

Social hållbarhet är en fråga om jämlikhet och mänskliga rättigheter. Lite mer konkret och anpassat till resande i stort och smått betyder det bl.a.:

·       Hälsa och säkerhet för resenärer, lokalbefolkning och det som jobbar i branschen

·       Lokal, social och ekonomisk nytta för platsen som besöks

·       Arbetsrätt, kompetensförsörjning och nöjda medarbetare

·       Kultur- och naturarv samt minoriteters rättigheter

·       Genuina upplevelser och korrekta förväntningar från resenärer

·       Tillgänglighet, både fysiskt och mentalt samt klass/ekonomiskt

Fundera på detta

Ett av de viktigaste styrdokumenten för social hållbarhet är uppförandekoden eller motsvarande dokument. Vilken möjlighet ger ni medarbetare att följa er uppförandekod utifrån den kontext de befinner sig i under affärsresor? Finns det utrymme för och kunskap om att anpassa utifrån andra kulturer, oavsett om det är till Tyskland eller Taiwan som affärsresorna sker?

Allt resande är beroende av platsen. Att den är välmående, att det är uppskattat att resenärer kommer dit, att de som bor där känner att de är vinnare när staden fylls med besökare. Hur tar ni hänsyn till hur lokalbefolkningen kommer påverkas av er affärsresa? Gör ni medvetna val för att som beställare och leverantör bidra till den plats som resan går till?

Ökat tryck på hållbarhet och människan i centrum

Social hållbarhet är inte fråga om mjukt fluff. Det handlar om riskhantering, varumärke, företagets ansvarstagande som spelare på den globala marknaden och i slutändan om relevans i en tid då trycket på hållbarhet kommer öka från alla. Politiken, kunden, varumärket, medarbetarna.

Vill ni föra ett samtal om hur människan kan vara i centrum för ert hållbarhetsarbete? Hör av dig! Jag vet att i varje samtal föds nya lärdomar och insikter som är helt gratis och ger energi till att utveckla den sociala hållbarheten ännu mer.

Linda Vismer

Till vardags arbetar Linda som hållbarhetskonsult med fokus på social hållbarhet inom resebranschen. Sedan många år driver hon resebloggen resamedvetet.se och gav 2022 ut boken Resenärens makt – turism som när och tär. Hennes specialitet att kunna se ytterligare en aspekt av en redan komplex fråga för att i nästa steg tratta ner vad det egentligen handlar om för att göra hela skillnaden.

Föregående
Föregående

Bästa tipsen för affärsresor under de olympiska spelen i Paris 2024

Nästa
Nästa

"Corporate Sustainability Reporting Directive" (CSRD)